تاثيرپذيري برخي آثار هدايت از اگزيستانسياليسم سارتر موضوعي است که بسيار مورد توجه پژوهشگران بوده و از ميان آثار او در داستان سگ ولگرد نمود يافته است. اين داستان کوشيده است تا رنج و بيچارگي انسان را در اين جهان با نگاهي اگزيستانسياليستي به نمايش بگذارد و با تاکيد بر مباني انديشگي سارتر زندگي رنج‌آور پات را به عنوان نمادي از زندگي انسان در اين جهان به تصوير کشد؛ به گونه‌اي که داستان سگ ولگرد نوستالژي را به عنوان مهم‌ترين عامل نابودکننده زندگي و وجود آدمي معرفي مي‌کند. اين مقاله کوشيده است تا نمود انديشه‌هاي اگزيستانسياليستي و معناي خاص نوستالژي از ديدگاه سارتر را در اين داستان بازنمايد.

منابع مشابه بیشتر ...

60254a3620958.png

لحظه دوم: سارتر و بیماری جهانی

هدایت الله خواب‌نما

این کتاب در واقع نقدی است بر آن بخشی از حرف‌های ژان پل سارتر که در کتاب «اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر» به نگارش درآورده است. در ابتدا و در مقدمه کتاب، بحثی درباره کتاب «اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر» آورده شده تا آموزه‌های آن معلوم شود و سپس نویسنده در بخش اصلی کتاب به نقد و بررسی کتاب پیش‌گفته با ترجمه مصطفی رحیمی پرداخته است.

5d2f44b23cb15.png

بررسی تطبیقی قهرمانان پوچی در آثار آلبر کامو، ژان پل سارتر و سال بلو

علی اکبر عقیلی آشتیانی

هدف از این کتاب در درجه اول پیگیری تاریخچه انسان پوچ‌گرا در چند دهه اخیر و ارتباط آن با فلسفه اگزیستانسیالیسم (مکتب اصالت وجود) و در درجه دوم تجزیه و تحلیل شخصیت‌های «تهوع» سارتر، «بیگانه» کامو و «مرد سرگشته» سال بلو است. انگیزه اصلی گزینش این سه قصه وجود نشانه‌های روشن از عکس‌العمل قرن بیستم نسبت به مسئله پوچی و مسائلی از قبیل ازخودبیگانگی و تنهایی انسان در آنهاست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62f4e026e34de.jpg

سه رساله در علم رجال

سه رساله در علم رجال 1. توضیح الاشتباه و الاشکال تالیف محمدعلی ساروی، 2. رساله فی معرفه الصحابه تالیف شیخ حر عاملی، 3. رجال قائن تالیف محمدباقر آیتی بیرجندی است که در سال 1345 توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

نثر/متون کهن
کتاب
608d148bb1d79.png

دیوان مرحوم حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی

این کتاب دربرگیرنده مجموعه سروده‌های فارسی در مدح و مرثیه چهارده معصوم (ع) اثر محمدحسین غروی اصفهانی (1296 ـ 1361 ق) عالم و فیلسوف شیعه همراه با غزلیات اوست. بیشتر سروده‌های این دیوان به واقعه کربلا پرداخته و رویکردی عرفانی و فلسفی دارد. شعرهای این دیوان در قالب‌های گوناگونی از جمله ترکیب‌بند سروده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب