5850722a78577.jpg

تاریخ شعر و سخنوران فارسی در لاهور- از ظهور اسلام تا عصر شاهجهان

شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب و دومین شهر بزرگ پاکستان محسوب می‌ شود و به دلیل قرار گرفتن در مرز پاکستان و هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لاهور بخشی از شبه قاره هند است که شعر و ادب فارسی نخستین بار در آنجا تاسیس شد. روابط میان ایران و هند از پیش از اسلام نیز وجود داشته است و پس از آن مستحکم تر شده است. دکتر یمین خان لاهوری در این کتاب به تاریخ شعر و سخنوران فارسی در لاهور پرداخته و در این رابطه از نسخه های خطی و تذکره ها و کتاب های تاریخی متعددی چون لباب الالباب عوفی، تاریخ مسعودی، طبقات ناصری، تاریخ فیروزشاهی و ... بهره گرفته است. کتاب حاضر مشتمل بر شش بخش است. در بخش اول از روابط میان ایران و پاکستان و شعر فارسی در لاهور سخن گفته می شود. بخش دوم به عصر غزنویان و شعر فارسی در لاهور و بخش سوم به تحول شعر فارسی تا ظهور تیموریان پرداخته است. مطالب بخش چهارم درباره شعر فارسی لاهور از عصر بابر تا اکبرشاه است. در بخش پنجم، شعر فارسی لاهور در عصر نورالدین محمد جهانگیر بررسی شده و در بخش ششم به سخن و سخنوران فارسی در لاهور عصر شاهجهان پرداخته است. این کتاب به مناسبت جشن دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ایران، در سال 1971 در کراچی تهیه و درلاهور به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

62b851bebf2eb.jpg

گفت و گو با استادان فارسی (ضمیمه دانش شماره 24و25)

دیدار دوستان و آشنایان و افراد خانواده در فرهنگ ایران زمین سابقه ممتدی دارد. چه بسا بسیاری از استادان ایرانی در ایران و ایرانشناسان و دوستداران ادب و فرهنگ ایران زمین در خارج مشتاق هستند که از تندرستی همکاران و دوستداران خود آگاهی یابند و از فعالیت های ادبی و تحقیقی آنان واقف شوند. مولف با چند تن از محققان ایرانشناس گفتگویی انجام داده و علاوه بر زندگی نامه از فعالیت های تحقیقاتی آنان در خارج از کشور اطلاعاتی به دست آورده است. نویسنده با آقایان: دکتر محمدباقر، دکتر عبدالشکور احسن، دکتر ظهورالدین احمد گفتگو داشته است و این گفتگوها حاوی اطلاعات و نظرات بسیار مفید و ارزنده است

616adfc905dd8.jpg

نگاهی به مناسبات تاریخی و فرهنگی و ادبی میان پاکستان و ایران و آثار و افکار علامه اقبال لاهوری

مولانا کوثر نیازی

مولانا کوثر نیازی وزیر اطلاعات و رادیو و امور حج و اوقاف دولت فدرال پاکستان بنا به دعوت دولت پهلوی از تاریخ 17 الی 24 مه 1974 م از ایران دیدار کردند و پیرامون موضوعات مورد علاقه دو کشور منجمله ترویج هرچه بیشتر فارسی امروز در پاکستان تبادل نظرهائی ثمربخش بعمل آوردند. آقای کوثر نیازی غیر از مذاکرات رسمی با مقامات دولتی، در دو جلسه علمی و فرهنگی نطقهای مبسوطی ایراد کردند که عبارتند از : نطقی پیرامون روابط علمی و ادبی و تاریخی میان ایران و پاکستان و مسائل اجتماعی دوره معاصر از دیدگاه اسلام در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و دومی سخنرانی درباره احوال و آثار و افکار علامه اقبال لاهوری طی مراسم بزرگداشت از شاعر متفکر پاکستانی که در تالار وزارت فرهنگ و هنر تشکیل گردید. در نشریه حاضر متن هر دو سخنرانی مولانا کوثر نیازی گردآوری شده است.