58741b7ebbbf4.jpg

قلعه ی زنگه و قلمرو بغداد یا شه نگه ی شارویران (بحثی در شاهنامه شناسی)

مکان چاپ: بوکان ناشر: مولف تاریخ چاپ: ۱۳۸۵ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

دکترعبدالخالق پرهیزی (1341- ) در زمینه عرفان و تصوف، ادبیات معاصر و بلاغت و نقد ادبی فعالیت می کند. کتاب پیش رو که بحثی در شاهنامه شناسی است از دو فصل " زنگه شاوران در شاهنامه و قلعه زنگه " تشکیل شده است. در فصل اول با توجه به فرهنگ نامهای شاهنامه دکتر رستگار و ابیاتی از شاهنامه که این نام در آنها قید شده است، در رابطه با زنگه سخن گفته شده است. در ادامه این فصل مقام پهلوانی و موقعیت اجتماعی زنگه، فاصله آن با پایتخت و مقام این شخصیت در نزد سیاووش مورد توجه قرار گرفته است. به نقل از عبدالخالق پرهیزی اطلاعات این پژوهش برای تطبيق روايت های شاهنامه ارزشمند است و در شاهنامه پژوهی که در اين زمينه كم كار شده است، مفید واقع می شود. مولف این کتاب براساس نام مکان ها و شواهد تاريخی دیگر به كشفیات جدیدی در زمینه شاهنامه پژوهی رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

619f76849d73e.jpg

نماد در فرهنگ بختیاری

حسین مددی

در این نوشتار مبنا بر شناخت قسمتی از زندگی فرهنگی ایل تاریخ‌مدار بختیاری قرار دارد و سعی شده تا ریشه‌های پیدایش نوع نماد یعنی خاستگاه آنها و همینطور بررسی تطبیقی آنها با مذهب، باورها و انگاره‌هایی که در زندگی ایل بختیاری جاری بوده و سرچشمه بسیاری از امور نظری و عملی بوده است مورد کنکاش قرار گیرد. همه نمادها شاید کاربرد امروزی نداشته باشند و یا در همه مناطق بختیاری نشین قابل مشاهده نباشند، اما اگر زندگی بختیاری‌ها را در گذشته‌های دور و مکان های اصیل عشایری بررسی کنیم کاربرد نمادها را بهتر و بیشتر به روستائیان و یا شهرنشینان بختیاری می‌توانیم بیابیم. کتاب حاضر تالیف حسین مددی در سال 1386 توسط انتشارات مهزیار منتشر شده است.

603f8af1e3e82.png

شرح و بررسی تطبیقی ایلیاد

محمد بقایی(ماکان)

آنچه برای خوانندگان ایلیاد شگفت‌انگیز است، اندیشه‌هایی است که سراینده آن در این اثر حماسی ارائه داده است؛ اثری که به قول افلاطون «کتاب مقدس همه یونانیان است». اما این «کتاب مقدس» آیینی با خود آورد که باید آن آیین هومری نامید. آیینی که یکی از ارکان فرهنگ و تمدن غرب است که البته شرق نیز آن بی‌تأثیر نماند. در این کتاب که جابجا مفاهیم برآمده از ایلیاد، یعنی عقاید و افکار هومر مورد بررسی تاریخی با فرهنگ غرب و شرق قرار گرفته، میزان این تأثیر معلوم می‌شود.