588fa4d001488.PNG

توروتومبو؛ کارناوالی از جشن و جنون در آمریکای لاتین نوشته میگل آنخل آستوریاس ـ برنده نوبل ادبی 1967

میگل آنخل آستوریاس شاعر و ساستمدار و نویسنده گواتمالایی، یکی از چند نویسنده نامدار آمریکای لاتین است که بعد از جنگ جهانی دوم بالندگی. رمان را با پیرایه‌های جادویی و شاعرانه. وسعت و عمق بخشیده‌اند. نگاه ادبیات آمریکای لاتین به واقعیت‌های بشری، بیشتر از پس‌زمینه اشغال سرزمینی، اختلاط فرهنگ‌های بومی و عجین شده با فرهنگ‌های وارداتی با استعمار اروپایی است. از دیگر آثار نویسنده: تعطیلات آخر هفته، آقای رئیس جمهور، چشمان دفن‌شدگان، مردانی از ذرت، جیب‌بری که خداشناس نبود و ... است که بیشتر بر مدار حکومت‌های دست‌نشانده کودتایی، پدیده همیشگی ناپدیدشدگان سیاسی، حقوق بشر و سحر و جادو است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cc76ad0fdc.jpg

موج آفرینی

ماریو بارگاس یوسا

« کتاب موج آفرینی » نوشته ماریو بارگاس یوسا، بیش از 40 مقاله از این نویسنده بزرگ پرو را گرد هم آورده است. این کتاب توسط جان کینگ ویرایش شده است که او این مقالات را نیز به انگلیسی ترجمه کرده است. وارگاس در مورد سیاست، ادبیات، فرهنگ عامه، حرفه نویسنده و موضوعات دیگر می نویسد. حالات روحی او در سراسر کتاب بسیار متفاوت است: عصبانی، آزرده، احساساتی، خشمگین و شیفته. کتاب پر از بینش ها و خاطرات جذاب است. برای مثال، خواندن این که چگونه اولین رمان بارگاس یوسا سوزانده و محکوم شد، جذاب است. او اغلب به فیدل کاسترو، رهبر کوبا حمله می کند. یکی از بهترین انتخاب ها، «داستان یک قتل عام»، از قتل غم انگیز گروهی از روزنامه نگاران می گوید. این قطعه ما را به دنیای چریک های راه درخشان و سرخپوستان ایکیچانو می برد. کتاب موج آفرینی که سی سال نگارش را در بر می گیرد، توسعه تفکر ماریو بارگاس یوسا نویسنده برنده جایزه نوبل را در مورد سیاست و فرهنگ دنبال می کند و وسعت علایق و علایق او را نشان می دهد. در اینجا مراقبه های زیرکانه ای در مورد انقلاب کوبا، استقلال آمریکای لاتین، و تروریسم مسیر درخشان پرو است. تعامل درخشان با چهره های برجسته ادبیات مانند جویس، فاکنر و سارتر. و مشاهدات در مورد قبرستان سگ ها که در آن رین تین تین دفن شده است، چاقوی لورنا بابیت، و شکست های سیستم مدرسه عمومی انگلیسی.

663b9e47e0193.jpg

نقد اندیشه میرزا آقاخان کرمانی

ر. پدیدار

جای افسوس است که ما از حیات مرحوم میرزاآقاخان کرمانی و تشبئات و عملیات سیاسی او چیز زیادی در دست نداریم جز آنچه چندین مولف از روی یکدیگر با فرق های جزئی استنساخ کرده و هیچ چیز تازه ای تتبع ننموده اند. بنابراین بهتر آن می دانیم که بجای اینکه در این تذکر سی ساله دوباره به نقل همان عبارات اکتفا کنیم به تشریح و تدقیق نظریات و افکار سیاسی و اجتماعی او داخل شده و بسیاری از مسایل را که در حق او تاریک است روشن نماییم. میرزا آقاخان از حیث سرنوشت نویسندگی خیلی شبیه به خیام است که آثارش بواسطه بغض و نفرت مخالفین متروک و بدون مطالعه آنها با تیر اتهامات به جهل و نادانی منسوب شده است. ولی همانطور که اینک پس از شش هفت قرن خیام میرود جای خود را در ادبیات و فلسفه مشرق و مغرب باز کند میرزاآقاخان هم روز به روز مشهورتذ می شود و یکی بعد از دیگری آثار و تالیفاتش به طبع میرسد و کم کم همان طبقات منوره که با او مخالف بودند مجبورند در اطراف او قلمفرسایی کنند...