طغرای مشهدی از شاعران و نویسندگان شیعه مذهب قرن یازدهم هجری است که در اواخر دوران جهانگیر گورکانی (حکومت: 1014 ـ 1037 قمری) به هند رفت و باقی عمر را در آن سرزمین سپری کرد. وفات وی را پیش از سال 1078 قمری دانسته‌اند. آثار طغرا عبارتند از: ساقی‌نامه، دیوان اشعار و رسائل. رسائل او مصنوع، تفننی و ممزوج با شعر است. این رساله‌ها تا مدت‌ها در شمار کتاب‌های درسی فارسی گویان هند بود و در میان ایشان نمونه اعلای نویسندگی تلقی می‌شد. از ویژگی‌های سبکی این متن بسامد بالای واژه‌های هندی است. برخی از کلمه‌های هندی رسائل طغرا در فرهنگ های معاصر فارسی ضبط نشده‌اند و بعضی نیز در این فرهنگ‌ها ثبت شده‌اند، اما شاهدی ندارند. در این مقاله به تعدادی از این لغات و شاهدهای آن اشاره می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6499a5dc58c48.jpg

رسائل قاجاری: کتاب دوم (اتحاد اسلام)

ابوالحسن میرزا قاجار

رسائل قاجاری عنوان مجموعه ای است از منابع مورد نیاز جهت پژوهش در تاریخ و فرهنگ و تفکر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در عصر قاجار.

63e8e92a7e9b1.jpg

مجموعه رسائل حاج ملاهادی سبزواری مشتمل بر مباحث مهم عرفانی و فلسفی و مسائل اعتقادی

حاج ملاهادی سبزواری (اسرار)

رسائل حکیم سبزوارى، مجموعه 19 رساله از آثار عرفانی، فلسفی و کلامی ملاهادی سبزواری است که با مقدمه و تصحیح و تعلیقات سید جلال‌الدین آشتیانی منتشر شده است. این رساله‌ها را حکیم سبزواری در پاسخ به پرسش‌های فاضلان و پژوهشگران عصر خودش تألیف کرده است. رساله «هداية الطالبين» که به درخواست ناصرالدین‌شاه قاجار نوشته شده، از رساله‌های فارسی این مجموعه است. این رساله‌ها –به‌جز هدایة الطالبین- جواب سؤالاتى است که معاصران از حکیم سبزواری پرسیده‌اند و از جهاتى، ارزش فراوان دارد چه آنکه مشتمل است بر مسائل مشکل عقاید دینى و اسلامى که قرون متمادیه محل بحث و تنقید و مورد انظار و افکار متصدیان معرفت حقایق و عقاید فلسفى و دینى بوده است. چون این سؤالات را اشخاص متعدد کرده‌‏اند، مسائل تکرارى و جواب‌های مکرر در این آثار زیاد است ولى هرکدام داراى مزایاى مخصوص به خود است. مؤلف در مقام پاسخگویی، خود توجه به این معنى داشته است...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56649e3bb9dc7.PNG

طغرای مشهدی و رسائل او

سیدمحمد صاحبی

طغرای مشهدی یکی از شاعران و نویسندگان قرن یازدهم هجری است. در این مقاله، زندگانی و احوال طغرای مشهدی شرح، افکار او بررسی شده، از نظریه و نقد ادبی در آثارش سخن رفته و بحث‌هایی درباره نظر وی در باب سرقات ادبی انجام شده است. سپس به گونه‌ای مختصر درباره اشعارطغرا و نوع و سبک آنها مطالبی مطرح گردیده و به طور گسترده‌تر، از کمیت و کیفیت رسائل او سخن به میان آمده است. سبک رسائل در دو سطح زبانی و ادبی تجزیه و تحلیل شده است. مقاله با بحثی در باب ساختار رسائل طغرا پایان می‌یابد. این پژوهش با استفاده از نسخ خطی آثار طغرای مشهدی انجام یافته است.

شرح حال/تک نگاری پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله