این کتاب که در فن فصاحت و بلاغت و علم معانی است بر طبق متن خطیب دمشقی و مفتاح العلوم سکاکی و عقود الجمان سیوطی و حل اللب المصون شیخ احمد دمنهوری در شرح رساله جوهر مکنون سیدعبدالرحمن اخضری تلفیق گردید و به طریق شمس‌الدین محمد بن قیس رازی، ذیلی بر مقدمه فصاحت و بلاغت از اوصاف ناپسندیده‌ای که در زبان تازی و پارسی است از قبیل ترکیبات ناخوش و استعارات یا رد و تقدیم و تأخیرات ناپسند و معانی واهی و غلو و مبالغت‌هایی که به حد استحالت عقلی رسد و خطاهای لفظی و معنوی و زیادات و محذوف، چون تخفیف حرکات مشدد و تشدید حرکات مخفف و تغییرات الفاظ از مناهج صواب و نقد اشعار و معانی بر آن افزوده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

652aaa549618e.jpg

نگارستان‌: مجموعه نظم و نثر شامل مقالات اجتماعی و ادبی‌

محمد احمدی

مجموعه((نگارستان)) کتابی است متضمن نکات مختلف اجتماعی، امثله، حکایات، نظم و نثر و نوشته‌هایی از این دست .در شعری تحت عنوان((سیر تکوین)) آمده است :کرد عالم را چو خلقت کردگار/ هر چه را در جای خود داد او قرار/ داد بر هر چیز نوعی امتیاز/ آفرینش را چنین است اقتدار/ آنچه موجود است اضداد همند/ اکتساب از هم نمایند اعتبار/ هر چه در دنیاست دارد زوجیت/ هر یکی هم حاصلی آرد ببارد/ بی‌وجود ماده نر پیدا نشد/ نر بدون ماده کی آید به کار/ باز خنثی می‌کند طیف اسید/ می‌رسد بعد از زمستان نوبهار ..

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b9bccf142cf.jpg

نقد فلسفه یا تحقیق در آراء و عقاید فلاسفه

غلامحسین آهنی

این کتاب خواننده را از طرز اندیشه حکمای اسلامی درباره جسم و جوهر و عرض و صورت و آسمان و زمین و فرشتگان جان و خرد که زبرسوی این جهانند آگاه می سازد. و حقیقت مبدا و معاد و حشر و نشر و بعث و میزان و صراط و دوزخ و بهشت و جز آن را آشکار می کند و پایه عقاید را بر اساس استوار می نهد و ره پروردگار گیتی و دادار جهان را بر پویندگان آسان می سازد. نگارنده در این نقد جز دوره مباحث فلسفی از آغاز هستی تا روز رستاخیز که ویژه دیگر کتب فلسفی است پژوهشهای دانایان درباره مراحل پس از مرگ را گرد آورد. و در هر بحثی تا حدود توانایی از افکار شعرای عالیقدر که بدانها استناد توان کرد مایه گرفت؛ و سره آنرا با ذکر مآخذ دست داد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب
62b19a1ca9917.jpg

فصوص فارابی

کتاب فصوص شاهکار فارابی است که مباحث آن مربوط به مسائل ماوراء الطبیعت است که از نظر فلسفه (مشاء) مورد بحث قرار گرفته و بدیهی است که فارابی نخستین و بزرگترین نماینده و ترجمان فلسفه مشائین در خاور زمین به حساب آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب