شهر تهران، دنباله تاریخی و فرهنگی شهر کهن بنیاد شش‌هزارساله «ری» است که روزگاری با بابل و نینوا و در عهد اسلامی با بغداد و دمشق و نیشابور همسانی داشته و در کتابهای اوستا، تورات و آثار یونانی و همه کتاب‌های تاریخی و جغرافیایی مسلمانان از آن به تفصیل یاد شده است. این شهر زادگاه مردان بزرگ، فرهنگ‌واران نامدار و دانشمندان و فقهای مشهوری است که هر یک به نوبه خود از این خطه ایران‌زمین، سراسر کشور را ارشاد و راهبری کرده‌اند. این کتاب در معرفی و شرح و توضیح و تبیین اماکن و پاره‌ای از اماکن از میان رفته دیگر این شهر و بزرگانی که این ابنیه بدیشان مربوط یا منسوب است، تألیف و تنظیم شده است. آتشکده ری، کلیاتی در باب تاریخچه آتشکده ری، مدرس ری باستان، مدفن زکریای رازی، زاویه ابراهیم خواص، گنبد مراویچ زیاری، سرای صاحب عباد، تپه نقاره‌خانه، گنبد فخرالدوله، برج طغرل، کوه سرسره و کوه بی‌بی شهربانو عناوین برخی از مکان‌هایی است که درباره آثار برجای مانده بر آنها در این کتاب سخن به میان آمده است. فهرست نقشه‌ها و عکس‌های هوایی و تصاویر، بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

6346c13211418.jpg

خط و تحول آن در شرق باستان و ترجمه نبشته های میخی و پهلوی مکشوفه

علی سامی

این کتاب تاریخچه مختصری از پیدایش خط و تحول آن در شرق باستان به ضمیمه ترجمه کتیبه های میخی و پهلوی بصورت کتابی ارائه داده است. مطالب مندرج و جمع آوری شده در این کتاب نتیجه مطالعه و خواندن کتابها و نوشته هایی است که راجع به خطوط و آثار باستانی نگاشته شده و حتی المقدور سعی شده است آخرین نظریه و بررسی و عقیده استادان خط و محققین را ذکر نماید ...

62e146ba5caa0.jpg

تخت جمشید از نگاهی دیگر

حبیب الله پورعبدالله

کتاب حاضر نگاهی است به تاریخ و تمدن ایران در عصر هخامنشی با معرفی و بررسی قسمت‌های مختلف و جنبه‌های گوناگون تخت جمشید به گونه‌ای که مخاطبان با اجزا و ساختمان‌های مختلف و آثار و الواح باستانی باقی مانده در تخت جمشید، همچنین با مظاهر و دستاوردهای تمدن و مهم‌ترین رویدادها و برخی ویژگی‌های برجسته شاهنشاهی هخامنشی آشنا شوند .سرفصل‌ها و موضوعات کتاب بدین قرارند" :پارس مهد فرهنگ و تمدن"، "تخت جمشید در نوشته پیشینیان"، "معماری تخت جمشید ادامه هنر ملی"، "یکتاپرستی هخامنشیان"، "نقش بزرگان پارسی در تخت جمشید"، "مقبره‌های هخامنشیان"، "هنر هخامنشیان"، "الواح گلی تخت جمشید با ارزش‌ترین کتیبه تاریخی جهان"، "کتیبه‌های تخت جمشید"، "دروازه ورودی تخت جمشید"، "صف ملل همراه با پیشکش در تخت جمشید"، "نقش زنان هخامنشی"، "کاخ آپه‌دنه"، "کاخ تچر"، "کاخ هدیش"، "شاهین"، "نقش جدال شیر و گاو در تخت جمشید"، "نقش گیاهان در تخت جمشید"، "گل نیلوفر"، "آناهیتا"، "سنگابه تخت جمشید"، "شیشه‌های تخت جمشید"، "کندن کانال مصر"، "شکست هخامنشیان " و "اثرات ناباوری شکست ایرانیان ."کتاب با عکس‌ها و طرح‌های متعددی از تخت جمشید و آثار به دست آمده از آن جا، همچنین برخی بناهای دیگر مربوط به هخامنشیان در سرزمین پارس همراه شده و با فهرست منابع به پایان می‌رسد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60eefb1710f7f.png

پژوهشی در شاهنامه: در باب ری، پهنۀ تهران، البرز، مازندران طبرستان، مازندران مغرب و مازندران مشرق در شاهنامه

حسین کریمان

پژوهش در جغرافیای اساطیری ایران و شناخت مناطقی که بسیاری از رویدادهای حماسی در آن جای‌ها شکل گرفته‌اند، از جمله تحقیقاتی است که کمتر بدان توجه شده است. این کتاب با عنوان «پژوهشی در شاهنامه» اثر زنده‌یاد حسین کریمان، مربوط است به بررسی و تعیین حدود مناطقی از جهان و ایران در شاهنامه. نقاطی مانند ری و تهران، طبرستان، مازندران و البرز. مهم‌ترین ویژگی این کتاب، ارائه نظراتی نو درباره طبرستان، مازندران و البرز در شاهنامه است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب
6076d706a8fdb.png

طبرسی و مجمع البیان

حسین کریمان

موضوع سخن در این کتاب شیخ طبرسی و تفسیر مجمع البیان است. مجلد اول کتاب اختصاص به تحقیق در احوال شیخ طبرسی دارد به همراه مقدمه‌ای در بیان اوضاع سیاسی و فرهنگی و مذهبی عصر وی و بحثی در تشیع. مجلد دوم اختصاص به بررسی‌هایی در مجمع البیان طبرسی دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب