60eefb1710f7f.png

پژوهشی در شاهنامه: در باب ری، پهنۀ تهران، البرز، مازندران طبرستان، مازندران مغرب و مازندران مشرق در شاهنامه

پژوهش در جغرافیای اساطیری ایران و شناخت مناطقی که بسیاری از رویدادهای حماسی در آن جای‌ها شکل گرفته‌اند، از جمله تحقیقاتی است که کمتر بدان توجه شده است. این کتاب با عنوان «پژوهشی در شاهنامه» اثر زنده‌یاد حسین کریمان، مربوط است به بررسی و تعیین حدود مناطقی از جهان و ایران در شاهنامه. نقاطی مانند ری و تهران، طبرستان، مازندران و البرز. مهم‌ترین ویژگی این کتاب، ارائه نظراتی نو درباره طبرستان، مازندران و البرز در شاهنامه است.

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

65772db43954d.jpg

حماسه رستم و سهراب

منصور رستگار فسایی

رستم و سهراب یکی از داستان‌های غم انگیز شاهنامه است و داستان مرگ سهراب جوان را به تصویر می‌کشد که بر اثر جنگ با رستم، به دست پدر کشته می‌شود. سهراب پهلوان افسانه‌ای در شاهنامه است که پدرش رستم و مادرش تهمینه دختر شاه سمنگان است. سهراب با سپاه تورانیان به نبرد ایران آمد و در جنگی تن‌به‌تن با رستم کشته شد، درحالی‌که همدیگر را نمی‌شناختند. تراژدی رستم و سهراب، تراژدی بی‌خبری است. کتاب حاضر شامل این عناوین است: فصل اول: حماسه ها، ساختار حماسه، خصوصیات عمده شعر حماسی فصل دوم: مختصات شاهنامه، دوره اساطیری، دوره پهلوانی، دوره تاریخی، حماسه سرایی پس از فردوسی فصل سوم: اسطوره چیست؟ حماسه و تراژدی، حماسه ها و اساطیر بابلی و سومری، حماسه گیل گمش، مهابهاراتا (حماسه ای از هند)، رامایانا، هومر و ایلیاد و اودیسه، انه اید (حماسه ای از روم)، دیگر حماسه های اروپایی، اعراب و حماسه فصل چهارم: سه دیدگاه بر حماسه رستم و سهراب، 1.دیدگاه استاد منوچهر مرتضوی، 2.دیدگاه استاد زرین کوب، 3.دیدگاه استاد مینوی، متن داستان رستم و سهراب.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6076d706a8fdb.png

طبرسی و مجمع البیان

حسین کریمان

موضوع سخن در این کتاب شیخ طبرسی و تفسیر مجمع البیان است. مجلد اول کتاب اختصاص به تحقیق در احوال شیخ طبرسی دارد به همراه مقدمه‌ای در بیان اوضاع سیاسی و فرهنگی و مذهبی عصر وی و بحثی در تشیع. مجلد دوم اختصاص به بررسی‌هایی در مجمع البیان طبرسی دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
5fbabc8a1a0f5.jpg

تهران در گذشته و حال

حسین کریمان

کتاب حاضر نتیجه مطالعات و پژوهش‌های چندین ساله دکتر حسین کریمان است شامل کلیات تاریخی در باب پهنه تهران در دوران پیش از اسلام و اشاراتی به اخبار مربوط به آن در قرون اسلامی و اقدامات شاه طهماسب صفوی در احداث خندق و برج و بارو به گرد تهران و بناهای کریم خان زند و تفصیل اقدامات قاجاریان در این شهر و وضع تهران در آغاز سلطنت رضا شاه و بحث در باب توسعه آن در مدت پنجاه سال شاهنشاهی پهلوی می‌باشد

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب