به باور گردآورندگان کتاب بعد از آغاز حکومت دودمان پهلوی، کتاب و کتابخانه در ایران اوج گرفت و این کتاب به تحقیق در همین موضوع پرداخته است. فصل اول به خصوصیات کتاب و تعاریف کلی آن اختصاص یافته است. در فصل دوم به تاریخچه کتاب در ایران اشاره‌ای شده است. موضوع فصل سوم مؤسسات انتشاراتی در پنجاه سال اخیر و خصوصیات آن است. در فصل چهارم موضوع کتابخانه‌های عمومی در پنجاه سال شاهنشاهی پهلوی بررسی شده است. و فصل پنجم به مطالعه تازه‌ترین و پربارترین کارهای انجام‌شده در زمینه کتاب در این دوره تخصیص داده شده است. ویژگی این کتاب آن است که هر فصل از فصل دیگر با اظهارنظر یک کارشناس و صاحب‌نظر کتاب جدا شده که ضمن آن نکات تازه و دقیقی درباره کتاب در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

6575ddc262774.jpg

گسترش ادبیات ایرانی (رده بندی دهدهی دیوئی)

ملویل دیوئی

به دنبال گسترش زبانهای ایرانی، مرکز خدمات کتابداری موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی اکنون گسترش ادبیات ایرانی را منتشر می سازد. از انجا که اهمّ مجموعه غالب کتابخانه ها بخصوص کتابخانه های عمومی، مدارس و کتابخانه های دانشکده های ادبیات و علوم انسانی را کتابهای مربوط به شعر و ادب فارسی تشکیل می دهد، گسترش رده ادبیات همواره مورد نیاز شدید کتابداران بوده است. از سوی دیگر چون از مدتی پیش شماره های مربوط به این گسترش، که کار آن در مرکز خدمات کتابداری رو به اتمام بوده، روی برگه های فهرست مرکز بکار می رفت، کتابداران ایرانی بارها کتبا و شفاها تسریع در چاپ و انتشار آن را از ما تقاضا کرده بودند. با این دلایلی که در مقدمه آمده است چاپ آن مدتی به تاخیر افتاد. در عوض کوشش شد تا آنجا که ممکن است گسترش کامل و جامع به کتابداری و کتابداران ایران عرضه شود....

6543be9755f5f.jpg

کتاب و مطبوعات در ایران

مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران در تعقیب هدفهای خود در معرفت بر احوال جامعه از دیدگاههای مختلف، با تعیین سال 1972 به عنوان سال کتاب از طرف یونسکو (سازمان تربیتی و علمی و فرهنگی سازمان ملل) مناسبتی به دست آورد تا در زمینه کتاب و مطبوعات مطالعه ای به عمل آورده و نتایج آنرا برای سنجش ظرفیت و ساخت فرهنگی جامعه در اختیار سازمانهای مربوط، علاقمندان و اهل کتاب قرار دهد. نشریه حاضر حاصل کوشش مرکز آمار ایران در نیل به چنین هدفی می باشد.