منابع مشابه بیشتر ...

6044cbe32efff.jpg

عشق پیری

ابراهیم وحید دامغانی

نویسنده در مورد این کتاب اینگونه می‌گوید: در سالهای اختناق و توقیف نوشته‌ها نویسنده هرچه دقت می کرد طوری مطلب بنویسد که به سانسور گرفتار نشود معذلک بی‌خطر هم نمی‌گذشت، از سالها پیش بصورت داستان‌نویسی بسیاری از مطالب را می‌نوشتم و پس از آنکه در جرائد آن روز مانند نشریات انجمن تبلیغات اسلامی منتشر می‌گشت، مستقلا هم به چاپ می‌رسید. و نخستین کتاب داستانهای اسلامی نویسنده به عنوان "شگفتیها از تاریخ اسلام و جهان" مکرر به چاپ رسید ولی دیگر از جلدهای بعدی خبری نشد. گرچه این چند داستان بایستی جلد سوم می‌گشت، اما چون جلد دوم که شامل داستانهای جالب و کم‌نظیر بود معلوم نیست دیگر به دستم برسد یا توفیق گردآوری آنرا از متون مختلف پیدا کنم. این مختصر را بنام جلد دوم تقدیم میدارم.

6029412663046.png

نقد آثار غلامحسین ساعدی از نگاه نویسندگان

گروهی از نویسندگان

غلامحسین ساعدی (دی ماه 1314 ـ آذرماه 1346) بی‌تردید برای تمامی دوست‌داران هنر و ادبیات معاصر ایران نامی آشناست؛ اما در باب شناخت دقیق آثار وی کوششی جدی، همه‌جانبه و مستقل به عمل نیامده است. از این‌رو این کتاب به منظور یادآوری ضرورت شناخت و معرفی گسترده آثار وی فراهم آمده که حاوی مطالبی به قلم نویسندگان معاصر ایران در خصوص اغلب آثار این نویسنده تواناست. در بخش اول نوشتارهایی درباره ساعدی و آثارش از دیدگاه نویسندگان آورده شده است. بخش دوم نیم‌نگاهی به چند نگاه درباره ساعدی اختصاص دارد. در بخش سوم تعدادی از اشعار تقدیمی شاعران آورده شده است. گلچینی از نوشته‌های پراکنده ساعدی در بخش چهارم گردآوری شده است. بخش پنجم کتاب، بحثی کوتاه از «گزارش کوتاه یک سفر» است. در بخش ششم گزیده‌ای از قصه‌های پراکنده ساعدی آورده شده و در بخش پایانی کتاب، کتاب‌شناسی ساعدی به نگارش درآمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5831d6ae82e9f.PNG

غزل‌های فارسی فضولی

تقی پورنامداریان

محمد بن سلیمان، ملقب به فضولی در عراق متولد شد. درباره زادگاه او اختلاف است. بعضی کربلا، بعضی بغداد و بعضی حله را زادگاه او شمرده‌اند. سال تولد او نیز دقیقاً معلوم نیست و بیشتر احتمال داده‌اند که دهه آخر قرن نهم متولد شده باشد. درباره سال وفات او چندان اختلافی نیست. عهدی بغدادی صاحب گلشن شعراء که معاصر او بوده، اشاره کرده است که در سال 963 هجری به مرض طاعون در شهر مقدس کربلا درگذشته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57b94d706991a.PNG

خواب و رويا در انديشه مولوي

تقی پورنامداریان

خواب و رويا، جايگاهي مهم در دين اسلام دارد. وحي، در اوايل بعثت پيامبر (ص) به واسطه روياي صادقه بوده است. نويسندگان اوليه اسلامي توجه خاصي به خواب و تعبير آن داشته و نوعي ادبيات غني در اين باب به وجود آورده‌اند. عرفا و صوفيه، نسبت به اعتقادات و پيش فرض‌هايي که علماي اسلامي در كتاب‌هاي تعبير خواب آورده‌اند، آشنايي داشته و از آن پيروي کرده‌اند؛ اما براي آنها روياي صادقه اهميت خاصي داشته و به واسطه آن به معرفتي منحصر به فرد که به سير روحاني آنها کمک مي‌کرده است، دسترسي مي‌يافتند. اين مقاله به بررسي خواب و رويا در آثار مولانا مي‌پردازد. مولوي در آثار خود سخني منظم و مفصل و يا نظريه‌اي کامل، در مورد خواب و رويا ارايه نمي‌کند؛ بنابراين براي بررسي اين مساله، به پنج بخش عمده نسبت به خواب و رويا، پرداخته‌ايم: 1. تقسيم‌بندي خواب و رويا و برخي تعاريف مربوط به آن 2. عالم خواب و رويا، 3. ارتباط بين عالم رويا و بيداري، 4. رويت خدا در خواب، 5. مساله برگشت به اصل. به واسطه اين پنج بخش، ابعادي از مساله خواب و رويا در آثار مولوي و جايگاه آن در نظر او روشن مي‌گردد.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله