ادبیات مقاومت که از آن با نام‌هایی چون ادبیات پایداری نیز یاد می‌شود به صورت‌های گوناگون در ادبیات جهانی، اسلامی و ایرانی ظهور و بروز داشته است. این ظهور و بروز در دوره‌های گوناگون تاریخی متفاوت بوده است. اما وجه مشترک همه آنچه از آثار ادبی که می‌توانسته‌اند مصادیق ادبیات مقاومت تلقی شوند آن بوده که ضمن ارائه زنده‌ترین شکل ادبیات، از خاستگاهی فطری، در برابر هرچه بدی و زشتی و شر است، صف می‌آراسته‌اند. دکتر غالی شکری در این کتاب به ترتیب ابعاد انسانی، ابعاد قومی یا ناسیونالیستی و ابعاد اجتماعی را از ویژگی‌های اثر ادب پایداری می‌داند، با این تذکر که این سه شرط الزاماً همراه هم نباید فراهم باشند. نویسنده این کتاب دکتر غالی شکری، نویسنده پیکارمند انقلابی، تحلیل‌گر سیاسی و اجتماعی و یکی از برجسته‌ترین ارزیابان ادبی خاورمیانه است.

منابع مشابه بیشتر ...

5e0b84937c034.png

ادبیات مقاومت در فلسطین اشغال شده

غسان کنفانی

در زمینه ادبیات مقاومت در فلسطین اشغال شده، ضرورت ایجاب می‌ند که خواننده عرب به عموم، و مهاجر فلسطینی به‌خصوص، آگاهی پیوسته‌ای بدان داشته باشد؛ زیرا از بنیاد او را محور خود قرار داده و روی سخن آن همچنان‌که با اعراب سرزمین اشغال شده است، با اوست و به انگیزه‌هایی فرا می‌جوشد که انگیزه‌های اوست و بی‌گمان با جان‌مایه مسئله او سروکار دارد. این کتاب در سه فصل نگاشته شده است. فصل نخست به ادبیات مقاومت پس از فاجعه اشغال می‌پردازد. در فصل دوم قهرمان عرب در رمان صهیونیزم بررسی شده و بالاخره در فصل سوم کتاب نمونه‌هایی از شعر مقاومت فلسطین آورده شده که به ترتیب عبارتند از اشعار: توفیق زیاد، محمود درویش، سمیح القاسم، سالم جبران و در پایان نیز اشعاری به صورت پراکنده آورده شده است.

5d22358e49b3d.png

شانه‌های زخمی پامیر؛ جلوه‌هایی از ادبیات و هنر مقاومت افغانستان

ادبیات مقاومت افغانستان (گذشته از داخل) بیشتر در کشورهایی ظهور نموده و متجلی شده است که مهاجرین افغانستانی در آنها تجمع و حضور چشمگیری داشته‌اند. ایران از این حیث مهم‌ترین مرکز عرضه و ظهور این ادبیات به شمار می‌رود. این کتاب در هشت بخش دربرگیرنده بخشی از این ادبیات و هنر افغانستان می‌باشد که در بخش‌های داستان، خاطره، مصاحبه، نقد و نظر، شعر مقاومت و .... گردآوری شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

581a50e12e026.PNG

سمبل قهرمانی در ادب مقاومت

غالی شکری

نه هر داستانی را که گزارشگر اعمال قهرمانی باشد، می‌توان اثری در حوزه ادب مقاومت شمرد؛ زیرا که قصه قهرمانی و قصه مقاومت مترادف نیستند. ولیکن اگر یک قهرمان، مظهر مقاومت نیز باشد، آنگاه ما یکی از زیباترن آثار ادبی را در دست خواهیم داشت. مشروط بر اینکه قدرت فنی نویسنده آن را به پایگاه عمل انسانی پخته‌ای رسانده باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های ادبیات پایداری
مقاله