استاد و فیلسوف بزرگ، مرحوم آیت‌آلله آقای میرزا علی‌اکبر یزدی، متخلص به تجلی، معروف به حکیم الهی، فرزند حاج میرزا ابوالحسن تاجر اردکانی مقیم یزد، در شهر یزد متولد شده، تحصیلات مقدماتی، فارسی و صرف و نحو عربی و فقه را نزد اساتید یزد فراگرفته، بعداً راهی شهر اصفهان می‌شود. بعد از خاتمه دوره تحصیل در اصفهان، به تهران عزیمت می‌کند و در مدرسه شیخ عبدالحسین اقامت داشته‌اند. بعد از مدتی به قم مهاجرت کرده و در اواخر سال 1344 هجری در این شهر وفات کرده‌اند. این کتاب دربرگیرنده چهار رساله از رسائل ایشان است که درباره مفهوم ماهیت و وجود، معرفت نفس و معرفت رب می‌باشد. رساله سوم کتاب شرح فارسی مؤلف بر رساله مسئله وجود ملاعبدالرحمن جامی است. رساله آخر این کتاب درباره هندسه به خط خود مؤلف می‌باشد. عناوین رساله‌های کتاب به این شرح است: رساله بدیعیة الهیة فی بیان مفهوم الماهیة والوجود، رساله معرفة النفس و معرفة الرب، شرح فارسی مؤلف بر رساله مسئله وجود ملاعبدالرحمن جامی و هندسه با خط مؤلف.

منابع مشابه بیشتر ...

65eef36f66c48.jpg

راز جاودانگی

علی اصغر هدایتی

مجموعه حاضر مشتمل بر مقالاتی از نگارنده درباره راز سعادت و جاودانگی انسان است که عمدتا بهره‌گیری از مطالب علمی، دینی و ادبی نگاشته شده‌اند .برخی از مقالات از این قرارند" :در مقوله شناخت"، "بار امانت"، "راز هستی"، "علم آزاد و علم در بند"، "غم زبان"، "پرواز به ابدیت"، "غم عشق "و "انسانم آرزو است ."مقالات یاد شده از سال 1370به بعد به تدریج در روزنامه اطلاعات چاپ شده است .

6499a5dc58c48.jpg

رسائل قاجاری: کتاب دوم (اتحاد اسلام)

ابوالحسن میرزا قاجار

رسائل قاجاری عنوان مجموعه ای است از منابع مورد نیاز جهت پژوهش در تاریخ و فرهنگ و تفکر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در عصر قاجار.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60fd54374d55b.jpg

مجموعه رسائل کلامی و فلسفی و ملل و نحل

میرزا علی اکبر مدرس یزدی حکمی

این کتاب شامل تعلیقات مولف بر شرح فصوص قیصری و اسفار ملاصدرا می‌باشد. در این مجموعه رساله ای در شرح حال "غلاه" نوشته شده که به علم ملل و نحل مربوط است. از جمله آثاری که در مجموعه رسائل کلامی و فلسفی مندرج است رساله حکمت متعالیه، رساله ملل و نحل، تعلیقات علی الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه است

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب