این کتاب شامل تعلیقات مولف بر شرح فصوص قیصری و اسفار ملاصدرا می‌باشد. در این مجموعه رساله ای در شرح حال "غلاه" نوشته شده که به علم ملل و نحل مربوط است. از جمله آثاری که در مجموعه رسائل کلامی و فلسفی مندرج است رساله حکمت متعالیه، رساله ملل و نحل، تعلیقات علی الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه است

منابع مشابه بیشتر ...

6627c71513b0c.jpg

عرفان ایران - جلد 33-34

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 33-34 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, معنای اولیه شیعه: به مناسبت میلاد امام حسین (ع) از حاج نورعلی تابنده؛ اسم و مسمی از حسن ابراهیمی؛ علم و معرفت از دیدگاه ابونصر سراج طوسی از جمشید جلالی؛ نظر میرزای قمی درباره خطبه البیان از رضا اسدپور؛ نشر متون صوفیانه مفید است یا مضر از سیدمحمدعلی جمالزاده؛ شرح زندگی بزرگان نعمت اللهی در دکن از عبدالجبار خان آصفی نظامی و ترجمه شاهد چوهدری؛ درک یک عالم معنوی از هانری کربن و ترجمه مرسده همدانی؛ در قسمت تصحیح متون، رساله منامیه از میرسیدعلی همدانی و تصحیح روح الله رجبی؛ و در قسمت عرفان و هنر، متافیزیک شعر از سیدحسن امین؛ حیرت صوفیانه و هنر اسلامی از آندری اسمیرنوف و ترجمه اسماعیل پناهی؛ در بخش عرفان و ادیان، فیلوکالیا: کتاب مقدس عرفان مسیحی ارتدکس محبوبه هادنیا؛ در قسمت معرفی کتاب نام پنج کتاب آمده است: اندر اسلام ایرانی اثر هانری کربن از زینب پودینه آقایی و رضا کوهکن؛ تجلیات معنویت اسلامی اثر سیدحسین نصر از فاطمه شاه حسینی؛ پرتوهای چینی نور تصوف اثر ساچیکو موراتا از حسن مهدی پور؛ کتاب تصوف به کوشش جمیل چیفتچی از اسری دوغان؛ مبانی هنر اسلامی ترجمه و تدوین امیر نصری از حجت پویان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5e7a6398e390d.jpg

رسائل حکمیه

میرزا علی اکبر مدرس یزدی حکمی

استاد و فیلسوف بزرگ، مرحوم آیت‌آلله آقای میرزا علی‌اکبر یزدی، متخلص به تجلی، معروف به حکیم الهی، فرزند حاج میرزا ابوالحسن تاجر اردکانی مقیم یزد، در شهر یزد متولد شده، تحصیلات مقدماتی، فارسی و صرف و نحو عربی و فقه را نزد اساتید یزد فراگرفته، بعداً راهی شهر اصفهان می‌شود. بعد از خاتمه دوره تحصیل در اصفهان، به تهران عزیمت می‌کند و در مدرسه شیخ عبدالحسین اقامت داشته‌اند. بعد از مدتی به قم مهاجرت کرده و در اواخر سال 1344 هجری در این شهر وفات کرده‌اند. این کتاب دربرگیرنده چهار رساله از رسائل ایشان است که درباره مفهوم ماهیت و وجود، معرفت نفس و معرفت رب می‌باشد. رساله سوم کتاب شرح فارسی مؤلف بر رساله مسئله وجود ملاعبدالرحمن جامی است. رساله آخر این کتاب درباره هندسه به خط خود مؤلف می‌باشد. عناوین رساله‌های کتاب به این شرح است: رساله بدیعیة الهیة فی بیان مفهوم الماهیة والوجود، رساله معرفة النفس و معرفة الرب، شرح فارسی مؤلف بر رساله مسئله وجود ملاعبدالرحمن جامی و هندسه با خط مؤلف.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب