مسعود سعد سلمان بی‌گمان بزرگ‌ترین شاعر قصید‌ه‌سرای دری‌زبان شبه قاره هند و یکی از شاعران طراز اول عصر دوم غزنوی و سبک خراسانی است. مسعود در قالب‌های گوناگون قصیده و مسمط و ترکیب‌بند و ترجیع‌بند و مثنوی و زغل و قطعه شعر سروده، اما هنر او به‌ویژه در قصیده‌سرایی و امتیاز خاص او در حبسیات یا شعر زندان است که از نظر فزونی اشعار و بیان رنج‌ها و مصائب و احوال روحی تباه و روزهای سیاه زندانی در تاریخ ادبیات ایران بی‌نظیر و میان حبسیات مشهور ادب جهانی کم‌مانند است. در این کتاب افزون بر اشاره‌ای گذرا به شرح حال و آثار مسعود سعد سلمان، در هشت بخش گزیده‌ای از قصاید حبسیه، مدحیه، شکوائیه، نصایح و چیستان او و همچنین بخشی از غزلیات و انواع دیگر شعری او آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

631f259c498af.png

واژه نامه شاهنامه: شامل شرح لغات، اصطلاحات، نام‌ها وجای‌های شاهنامه

پرویز اتابکی

یکی از ویژگی‌های عمده شاهنامه فردوسی این است که منبع سرشار واژگان زبان فارسی است؛ از این‌رو در تمام فرهنگ‌ها و واژه‌نامه‌های فارسی در معنای هر واژه به ابیات شاهنامه به عنوان معتبرترین شاهد استناد شده است. این واژه‌نامه شامل شرح لغات، اصطلاحات، نام‌ها و جای‌های شاهنامه است و مآخذ آن افزون بر واژه‌نامه‌ها و فرهنگ‌های اختصاصی منتشرشده قبل از این کتاب، عبارتند از: لغت فرس، برهان قاطع، لغتنامه دهخدا، قاموس المحیط، المنجد، فرهنگ لاروس و .... .

کلیات/فرهنگ ها مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب
617405bca3cc3.jpg

پیکار صفین

این کتاب، نخستین تفصیل تاریخی معتبر از جنگ صفین است که به دست مورخی صدیق و راستین و راستگوی در قرن دوم هجری به رشته تحریر درآمده و چاپ اول ترجمه فارسی آن، در سال 1367، برنده جایزه کتاب سال شده است. در این چاپ جدید، علاوه بر اصلاحات و افزوده‌ها نمایه کتاب به کلی تجدید شده است تا محققان را بهتر به کار آید. مؤلف در این کتاب به اخبار و حوادث جنگ صفین پرداخته و گزارش‌های بسیاری درباره این جنگ و حوادث پیش و پس از آن ارائه می‌دهد. اهمیت کتاب را از چند جهت می‌توان بررسی کرد. نخست، ارزش متنی کتاب به جهت قدمت تاریخی آن از یک سو و از طرفی دیگر، اشاره به اخبار و حوادث دوران خلافت امیرالمؤمنین(ع)، و نیز به عنوان منبعی مهم برای رویدادهایی که منجر به جنگ صفین شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب