5ede5c873b2e5.png

منتخب ساقی‌نامه‌ها از میرعبدالهادی ملهم کاشانی و سیدرضی آرتیمانی با شرح حال

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابخانه ایرانمهر تاریخ چاپ: ۱۳۴۴ هجری شمسی زبان: فارسی

ساقی‌نامه به نقل از دهخدا نوعی شعر مثنوی در بحر متقارب؛ مثمن مقصور یا محذوف است و وزن و گویش حماسی دارد که در آن شاعرخطاب به ساقی کند و مضامینی در یاد مرگ و بیان بی‌ثباتی حیات دنیوی و پند و اندرز و حکمت و غیره آورد. با اینکه این نوع شعر را به علت ذکر باده و جام با سایراشعار خمریه مناسبتی است؛ اما دو شرط اینکه مثنوی باشد و در بحر متقارب گفته آید، آن را نوع خاصی در میان اشعار فارسی قرار می‌دهد و نیز روح خاص فلسفی و اخلاقی و عرفانی این نوع منظومه‌ها با مضامین عادی سایر خمریات تفاوتی آشکار دارد. این کتاب دربرگیرنده دو ساقی‌نامه از میرعبدالهادی ملهم کاشانی و سیدرضی آرتیمانی است که شرح حال این دو شاعر صاحب و سراینده ساقی‌نامه در مقدمه آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d49624f1794.jpg

مجمع النفایس

سراج الدین علی خان آرزو

مجمع النفايس، به سبب نگاه ژرف و تيزبينانة مؤلفش، جايگاه بخصوصي در ميان تذكره های شعر فارسي دارد. اگرچه بعضاً نقايصی چون بي توجهي عامدانه به ارائه اطلاعات تاريخي به ويژه در باب شعراي ايراني در آن ديده ميشود، با اين همه نظر به انصاف و دانش و سليقه نويسنده، اين كتاب اغلب فراتر از تذكره است و اهميتي در حد مجموعه نظرات ادبي قدما دارد، تا حدي كه ميتواند مرجعي موثق و دست اول براي پژوهشگر ادبي در بررسي جريانات تحولات علوم ادبي علي الخصوص سبك شناسي و نقد ادبي باشد

65ce240291251.jpg

روشنان فلکی

مهرالزمان نوبان, محمدمهدی نوبان

موضوع کتاب روشنان فلکی منتخبی است از اشعار و شرح حال شعرای معروف ایران زمین از قرن سوم ه.ق تا عصر حاضر که به کوشش محمدمهدی نوبان و مهرالزمان نوبان در سال 1377 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

616429bd73efa.jpg

سی فصل

سی فصل حضرت قطب‌العارفین شیخ فرید‌الدین عطار نیشابوری با مقدمه و شرح‌حال و تصحیح و مقابله با نسخ متعدده به اهتمام تقی حاتمی و خرج کتابخانه مرکزی به طبع رسید.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5c729bb32850f.png

دیوان آقا صادق هجری تفرشی؛ شامل شهنشاه‌نامه ملوک عجم، آئینه عبرت و ....

نامش صادق بود و چون از سوی پدر سلسله نسبتش به زین العابدین علی بن حسین (ع) منتهی می‌شود آقای صادق گفته می‌شد و در شعر تخلص وی هجری می‌باشد. تاریخ ولادتش داشته نشد؛ اما آنچه مسلم است بین سال‌های 1905- 1100 هجری قمری پس از طی دوره كودكی مدتی در محضر عالم ربانی، آقامومن تفرشی، دایی خویش مقدمات دانش‌های دینی را فرا گرفته و سپس برای كسب علوم عالی‌تر رهسپار قم و اصفهان شد. نادرشاه افشار وی را برای تعلیم و تربیت فرزندش برگزیده بود؛ ولی دیری نگذشت كه مورد بدگمانی واقع شد و به همین مناسبت زجر فراوان بر او تحمیل گردید. آثار وی شامل: شهنشاه‌نامه، ملوك عجم، آئینه عبرت، آتشكده فخریه، گل و بلبل، خسرونامه و سوزوگداز، صبانامه، هجران نامه، تاثیر اصل گوهر مرقومات اوست. مرحوم تقی خاتمی گردآوری و در فروردین 1350 منتشر نموده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب