جزئیات زندگی احمد رومی ناشناخته و مجهول است. نسبت رومی نشان‌دهنده آن است که او اهل آسیای صغیر بوده و هنگام نوشتن این کتاب به سال 725 هجری، 50 سال داشته یا مدت پنجاه سال بوده که در شهر «عوض» می‌زیسته و کار تبلیغ و دعوت خود را دنبال می‌کرده است. «دقایق الطریق» حاوی دو بخش است؛ بخشی از آن شامل مطالب عرفانی و نکات دینی و فرهنگ اسلامی و بخش دیگری هم مربوط است به برنامه‌های عملی و نظامات خانقاهی و کیفیت سیروسلوک مریدان و شرایط مشیخت و سرپرستی خانقاه و دیگر مراسم که در تعلیم و تزکیه سالکان در خانقاه معمول بوده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

655e22213226a.jpg

حدیث بی کم و بیشی (شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری)

محمدکاظم محمدی

این پژوهش با هدف آسان سازی و روان گویی مطالب و معانی پیچیده و دشوار در "مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز" اثر شیخ محمد لاهیجی تهیه شده است. غامض بودن عبارات و تعقیدات کلام و اطناب بیان شارح، نگارنده را واداشته تا در عین رسایی پیام و شیوایی بیان، مفاهیم صریح عرفانی را با عباراتی موجز و مختصر در دسترس جویندگان اسرار الهی و پویندگان حقایق معانی قرار دهد زیرا معتقد است که "خَیرُ الکَلام ما قَلَّ وَ دَلَّ وَ لَم یَمَل".

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56847b96b5bc5.jpg

دقایق الحقایق

شیخ احمد رومی

در هفتصدمین سالگرد درگذشت مولانا جلال الدین، شورای عالی فرهنگ و هنر درصدد چاپ قدیمی ترین شرح مثنوی (نوشته شده به سال720 قمری) برآمد. شیخ احمد رومی از شاگردان مکتب مولویه بوده که برخی اشعار مثنوی و دیوان کبیر را با توجه به کلام خود مولانا، روایات و آیات در هشتاد فصل تفسیر و تعبیر کرده است. هر فصل معمولا با آیه یا حدیث نبوی شروع شده و پس از ترجمه فارسی، به ابیاتی از مثنوی یا دیوان شمس استشهاد شده سپس داستانی بر وزن مثنوی درباره آن سروده و با ابیاتی از مثنوی نیز ختم شده است. نثر دقایق الحقایق از نظر روانی و سادگی به زبان محاوره نزدیک بوده و در آن از صناعات لفظی و عبارات ثقیل پرهیز شده است. نثر این کتاب بر نظمش برتری دارد. در این کتاب برخلاف کتب عرفانی نه تنها پیرامون مناقب مشایخ صوفیه بحث چندانی نشده بلکه به برخی از آنان نیز ایراد گرفته شده است. دکتر جلالی نائینی کار تصحیح این اثر را با همکاری محمد شیروانی از روی سه نسخه انجام داده و نسخه کتابخانه ملک را نسخه اساس قرار داده است. دقایق الحقایق اولین بار در سال 1354 شمسی به طبع رسید.

نثر/متون کهن/ادبی مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب