نویسنده در مقدمه کتاب خود به شخصیت سیدجمال و سجایا و اندیشه‌های او پرداخته و همچنین برخی از دیدگاه‌های معاصرین سیدجمال را آورده است. بخش اول کتاب خود را به حضور سید در افغانستان اختصاص داده و در بخش دوم حضور سیدجمال در کشورهای مصر، هند، پاریس، لندن، روسیه، ایران و ترکیه را بررسی کرده است. در پایان نیز به درگذشت سیدجمال پرداخته است. نویسنده در این کتاب باور دارد که سیدجمال برخلاف نظر اکثریت افغانی است و برای این نظریه خود دلایلی را ذکر کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

650984a648e02.jpg

مفخر شرق (سید جمال‌الدین اسدآبادی به ضمیمه اندیشه‌های اقبال لاهوری)

غلامرضا سعیدی‌

در مجموعه حاضر دو کتاب از مرحوم سید غلامرضا سعیدی در یک مجلد به چاپ رسیده است .نخستین کتاب ترجمه‌ای است از کتاب "مفخر شرق، سید جمال‌الدین اسدآبادی "نوشته "دکتر احمد امین "که نخستین بار در سال 1354به چاپ رسیده است .کتاب با یادداشتی از آقای سید هادی خسروشاهی درباره استاد سعیدی آغاز می‌شود و در پی آن این مباحث فراهم می‌آید :مفخر شرق، حرکت اصلاحی سید جمال‌الدین در مصر، سید جمال‌الدین در هند، سید جمال‌الدین در پاریس، سید در روسیه، سید در استانبول، دیدگاه‌ها و خاطره‌های اندیشمندان و صاحب نظران درباره سید جمال‌الدین .کتاب دوم که "اندیشه‌های اقبال لاهوری " عنوان گرفته تحقیقی است درباره اقبال لاهوری که با این مباحث تدوین شده است : اندیشه اقبال در ایران، آشنایی با آکادمی اقبال، شرح زندگی و ترجمه احوال، اقبال شاعر، اقبال متفکر، اقبال مسلمان، اقبال معمار پاکستان، اقبال در خارج از هند و پاکستان، احیای فکر دینی در اسلام، روح فرهنگ اسلام، هدف‌های تعلیم و تربیت اسلامی از نظر اقبال، زنده بودن و زنده ماندن، ماهیت و اهمیت فلسفه اقبال، و خطابه‌ای که کشوری را به وجود آورد .کتاب با گفت و گویی میان گردآورنده و مرحوم سعیدی در باب اقبال به پایان می‌رسد .

638345c42e76d.jpg

اسدآباد سید جمال الدین

صفات الله جمالی اسدآبادی

مولف کتاب درباره اسدآباد و مردان بزرگ آن از جمله سید جلیل القدری چون سید جمال الدین اسدآبادی که از طرف مادر با جمالی قرابت نسبی دارد و سایر بزرگان و شعرا و موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهر، فرهنگ عامیانه و ضرب المثلهای محلی جشنها و سوگواریها چه خوب تحقیق کرده و همه را با ارائه سندی معتبر و ارزنده مقبول و خاص و عام قرار داده است و اگر هر شخصیتی درباره شهر خودش چنین تحقیقی را آغاز کند و آنطور که او به انجام رسانیده موفق شود واقعا کمک بزرگی به شناسایی شهرهای ایران شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60a61c6bb9079.png

افغانستان در قرن نزده

سیدقاسم رشتیا

این کتاب گزارشان دوره محمد زائی و یک قسمت قابل توجه از تاریخ معاصر افغانستان را روایت می‌کند. در این اثر نویسنده کوشیده تا علل و چگونگی امپراطوری درخشان محمدزایی و آغاز خانه جنگی و رجعت ملوک الطوایفی را در افغانستان با دسایس خارجی و مقاصدی که تعقیب می‌کردند و بالاخره نهضت سلاله محمد زائی و پیشرفت تدریجی ایشان را با پیدایش تماس مستقیم بین افغانستان و ممالک بزرگ اروپایی و تصادماتی که از اثر رقابت‌شان بین افغانستان و ممالک مزبور واقع شد و در نتیجه سلطنت موجود در افغانستان تأسیس گردید، مورد مطالعه قرار دهد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب