کتاب «حق الحقایق» که در این کتاب متن کامل مصحح آن تقدیم به علاقمندان شده است، یکی از آثار فارسی گران‌بهاست که باید به‌راستی آن را گنجینه‌ای از اطلاعات و مفصل‌ترین تاریخ منظوم «اهل حق» دانست. مؤلف این تاریخ مفصل منظوم، یکی از کردان بنام اهل حق، حاج نعمت‌الله جیحون آباد (متخلص به مجرم) فرزند میرزابهرام مکری است. وی در سال 1288 هـ.ق در دیه جیحون آباد واقع در بخش دینور پای بدین جهان نهاد. او پس از گذراندن تحصیلات و قسمتی از اوان شباب خود در شهر کرماشان، در سال 1318 قمری در دیه جیحون آباد خلوت و گوشه انزوا گزید و به سیروسلوک عرفانی و تألیف آثار خود پرداخت و در سال 1338 قمری در همان‌جا چشم از جهان فرو بست.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.