561e52124097e.PNG

عکس های قدیمی ایران: رجال، مناظر، بناها و محیط اجتماعی

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه تهران تاریخ چاپ: ۱۳۷۰ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ نوبت چاپ: دوم زبان: فارسی

معرفی و فهرست‌کردن عکس‌های تاریخی هر ملتی، یکی از ضروریات برای شناخت و معرفی گذشته فرهنگی آن کشور در ابعاد مختلف تاریخی، اجتماعی، مردم‌شناسی، فرهنگ عامه، و بسیاری زمینه‌های دیگر پژوهشی است. آنچه از عنوان کتاب برداشت می شود، بهترین توضیح پیرامون این کتاب است. در این کتاب شاهد هزار و سیصد عکس هستیم که در ایران عکاسی شده اند. از آنجا که در ابتدای حضور هنر عکاسی، به علت هزینه بالا، امکان عکاسی در اختیار پادشاهان ایران و درباریان بود، بخش عمده ای از این عکس ها به درباریان اختصاص دارد. در ادامه و با گسترش هنر عکاسی، عکس هایی از مناظر، اماکن مذهبی، اصناف و ... مشاهده می شود. عکس های قدیمی، یکی از مهم ترین منابعی هستند که چه در تحقیق تاریخی و چه در پژوهش های انسان شناسی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. خوشبختانه در ایران فناوری عکاسی همچون فیلم مستند عمدتا به دلیل آشنایی ناصر الدین شاه با این موضوع و همچنین مهاجرت گروهی از روس ها به ایران و روابط جامعه ارمنیان ایران با اروپا، تقریبا همزمان با ابداع آنها، به ایران نیز راه یافتند و عکس های بسیار زیادی از اواخر دوره ی قاجار به بعد برای ما به جای مانده که می توانند همگی منشاء مطالعات زیادی باشند. در این کتاب 1300 عکس از اشخاص، بناها و مناظر گرد آوری شده و برای هر عکس مشخصات گوناگونی به دقت ذکر شده است. نمایه های کتاب ابزارهای خوبی برای یافتن شخصیت ها و محل ها هستند. در پیشگفتار کتاب آمده: « اصل عکس ها در گنجینه کتاب های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران محفوط است. از اصل عکس ها نیز فیلم تهیه شده است. خواستار هر کدام از عکس ها کافی است با مشخص نمودن شماره عکس از روی این فهرست به میکروفیلم های مربوط مراجعه کند و با توجه به مقررات مخصوص در کتابخانه مرکزی دانشگاه، درخواست تکثیر عکس از روی فیلم را بنماید. مجموعه عکس های معرفی شده در این کتاب قبلا به خانواده معیر الممالک تعلق داشته و بسیاری از آن ها از عکس های اختصاصی و انتشار نایافته است.» این کتاب به اهتمام قاسم صافی در سال 1370 توسط انتشارات دانشگاه تهران در 3000 نسخه منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e337bede9e2.jpg

رجال زیر ذره بین

بهرام منهاج

رجال زیر ذره بین کتابی است در مورد خصوصیات اخلاقی و روحی گروهی از رجال مملکتی که توسط بهرام منهاج گردآوری شده است

65ddecf10e524.jpg

ایران آزاد و بزرگ می شود

تقی بهرامی

نویسنده این کتاب از خردی ایرانی بار آمده و از همان بچگی که به دبستان و دبیرستان میرفته همیشه شور و عشق میهن در سر و دل داشته و هر پایه ای که بالاتر می آمده گاهی هم در میهن پرستی فراتر می نهاده دانش کشاورزی را نیز بدین منظور فراگرفته است. از ایران و برای ایرانی است. پیوسته می کوشد که راهی برای آزادی و بزرگی ایران بیابد و کاری کند که نام از دست رفته ایران دوباره باز آید. بررسی هایی در این زمینه نموده و به حقیقت بزرگی ایران و نیاکان خود پی برده و سر آنرا دریافته است. به عقیده خود راه چاره را یافته و امروز از روی ایمان می گوید: ایران آزاد و بزرگ می شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65d9f28dc8b0e.jpg

فهرست فیلمهای عکس های تاریخی

قاسم صافی

فهرست حاضر راهنمای شماره فیلم های عکس های تاریخی ایران موسوم به عکس های بیوتات موجود در گنجینه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران است که اخیرا به منظور تسهیل و تسریع در یافتن عکس های تاریخی از روی آنچه در پشت هر عکس قید شده تهیه گردید. برای استفاده از فیلم های عکس های تاریخی، متقاضی کافی است با مراجعه به کتاب فهرست عکس های تاریخی، شماره عکسی را که در برابر موضوع مورد دلخواه قرارداد یادداشت نموده، سپس شماره فیلم آن را از روی این فهرست به دست اورد و به مسئولین مربوطه برای دریافت فیلم ارائه دهد...

کلیات/فهارس
کتاب
65310ddeb4290.jpg

مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی

قاسم صافی

این کتاب شامل: مراجع و نحوه استفاده از آن فرهنگ‌ها (واژه‌نامه‌ها) دایره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌ها کتاب‌شناسی‌ها سالنامه‌ها مرجع‌نگاری.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب