منابع مشابه بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

619a53d1ea6e2.jpg

تاریخ ثعالبی (غرر اخبار ملوک الفرس و سیرهم)، پاره نخست: ایران باستان

عبدالملک محمدبن اسماعیل ثعالبی نیشابوری

کتاب حاضر حاوی مطالب بسیاری در باب تاریخ ایران قبل از اسلام است که مولف از ماخذ موجود در عصر خود نقل کرده است و بعید نیست بعضی از این ماخذ را فردوسی نیز برای نظم شاهنامه خود بکار برده باشد و امروز هیچ یک از آنها در دست نیست. مرحوم ملک الشعراء بهار "غرر اخبار ملوک الفرس" بی‌هیچ گونه تردید از ثعالبی نیشابوری می‌دانست ثعالبی را از شعوبیه و اثر او را در زمینه آثار شعوبیه معرفی کرده است. ثعالبی در بیشتر آثار خود سعی دارد تا حکمت و خرد ایرانیان و سایر اقوام را بنمایاند و روشن نماید که ایرانیان و بعضی اقوام دیگر به سبب سوابق تاریخی دارای حکم و اندیشه‌هایی عمیق‌تر و برترند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

568372849c6ec.PNG

الرصافی: آراؤه اللغویة و النقدیة

احمد مطلوب

استوی هذا الکتاب فی خمسة ابواب یشد بعضها أزر بعض و هی: الباب الاول: حیاته و فیه کان الحدیث عن کفاحه و عزلته و عقیدته و آرائه السیاسیة. الباب الثانی: آثاره و فیه کان الغرض لمؤلفاته و تقسیمها علی سته فصول هی: الشعر، واللغة، والأدب، و التاریخ و الاجتماع السیاسیة، والتعلیقات، و المقالات. الباب الثالث: آراؤه اللغویة و فیه کان الکلام علی النزعة اللغویة و الفصحی و العامیة، والاشتقاق و التعریب و اللغویات. الباب الرابع: آراؤه النقدیة و فیه کان الکلام علی النزعة الادبیة والشعر والقوافی والاوزان والاسلوب و غیرها من الآراء. الباب الخامس: مقالاته اللغویة و الأدبیة و فیه کان الجمع لأهم ما کتب الرصافی فی اللغة و الادب و النقد.

شرح حال/تک نگاری پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب