استوی هذا الکتاب فی خمسة ابواب یشد بعضها أزر بعض و هی: الباب الاول: حیاته و فیه کان الحدیث عن کفاحه و عزلته و عقیدته و آرائه السیاسیة. الباب الثانی: آثاره و فیه کان الغرض لمؤلفاته و تقسیمها علی سته فصول هی: الشعر، واللغة، والأدب، و التاریخ و الاجتماع السیاسیة، والتعلیقات، و المقالات. الباب الثالث: آراؤه اللغویة و فیه کان الکلام علی النزعة اللغویة و الفصحی و العامیة، والاشتقاق و التعریب و اللغویات. الباب الرابع: آراؤه النقدیة و فیه کان الکلام علی النزعة الادبیة والشعر والقوافی والاوزان والاسلوب و غیرها من الآراء. الباب الخامس: مقالاته اللغویة و الأدبیة و فیه کان الجمع لأهم ما کتب الرصافی فی اللغة و الادب و النقد.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e95d46399.jpg

دعبل خزاعی در شوش

میرعبدالامیر مقدم نیا (زند)

موضوع کتاب شرح حالی است مختصر از زندگانی دعبل خزاعی شاعر هجوسرا که با سلاح برنده و آتشین لسان خویش پایه های حکومت ابن عباس را به لرزه در آورد و موجبات بیداری مردم آن دوران را سبب گردید. در رثای اهل بیت و اعلام مظلومیت و ظلم و جور وارد بر آنها از هیچ کوششی دریغ ننمود و چکامه های آتشین خود را می سرود. نمونه واضح آن سرودن تائیه در حضور اما جواد (ع) و سمبل ستم "مامون عباسی" است. شعر او با دیگر شاعران فرقی اساسی داشت و برای خلفا و پادشاهان و امرا می سرائید اما همینکه از آنها حرکتی زشت و ناپسند بر علیه اهل بیت می دید با تمام جرات آنها را هجو می کرد. ویژگی خاص دعبل بکار بردن کلماتی است که اعراب بادیه نشین در تکلم روزمره خویش در آن زمان بکار می برده اند و اشعار دعبل موجبات حفظ و نگهداری بسیاری از لغات عرب آن دوران را سبب شد.

6496fa6630532.jpg

زندگینامه علمی دانشوران - جلد چهارم

بودان دوبوالوران, پینل فیلیپ

زندگینامه علمی دانشوران اثر بودان دوبوالوران و پینل فیلیپ، ترجمه‌ای است از کتاب «Dictionary of Scientific Biography» (نیویورک، 1981م)، که زیر نظر احمد بیرشک منتشر شده است. این کتاب، شرح مختصر زندگی و کار علمی بیشتر از هزاران مرد و زن از سراسر جهان است که با تلاش علمی و عملی و نوشتن کتاب‌ها و مقاله‌ها در رشته‌های اخترشناسی، پزشکی، روانشناسی، ریاضی، شیمی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، فلسفه، فناوری و فیزیک، به پیشرفت تمدن بشری، خدمت کرده‌اند.