نصراله فلسفی مورخ، مترجم و یکی از بنیان‌گذاران تاریخ‌نگاری علمی به شمار می‌رفت که به دلیل گستره دانش و اطلاعات تاریخی و آشنایی به علم جدید غرب در تحولات علمی معاصر ایران و تلفیق تاریخ‌نویسی سنتی و جدید نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد. این کتاب دربرگیرنده اشعار نصرالله فلسفی است. در ابتدای این کتاب شاعر در مقدمه‌ای کوتاه آورده است: «سراینده منظومه‌های این مجموعه خود را شاعر نمی‌شناسد. آنچه در این اوراق گردآمده، آیینه‌ای از خاطرات شیرین و تلخ و یادگاری از احساسات دلنواز یا اندوه‌زای او در دوران زندگانی شهاب‌آسای مرگ انجام است».

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

636131f7a4dca.jpg

هشت مقاله تاریخی و ادبی

نصرالله فلسفی

کتاب “هشت مقاله تاریخی و ادبی” اثری گرانسنگ از نصرالله فلسفی استاد دانشگاه ادبیات می‌باشد که در سال ۱۳۳۰ خورشیدی طبع و نشر یافت. این کتاب دقیقا منطبق با عنوان آن، دربردارنده هشت مقاله پژوهشی در دو زمینه تاریخ و ادبیات می‌باشد. این هشت مقاله بسیار پربار بوده و به شیوه تحقیقی و تحلیلی به رشته نگارش درآمده است. موضوعات کتاب از قرار زیر است: ۱- بررسی دلایل و عوامل لشگرکشی سلطان محمود غزنوی به سومنات (محل مقدس هندوان) و نتایج و عواقب آن که با کمک کتب دست اول تاریخی تحریر یافته است. ۲- بررسی سلسله وقایعی که منجر گردید تا نادرقلی‌میرزا به نادرشاه افشار تبدیل شده و سلسله افشاریه را جایگزین سلسله صفویه سازد. این بخش بسیار مهم می‌باشد چرا که از متن خاطرات یکی از افرادی که در مجلس تاج‌گذاری نادرشاه حاضر بود، ماجرای دشت مغان و جابجایی سلطنت از صفویه به افشاریه ذکر شده است که بسیار به لحاظ تاریخی ارزشمند است.۳- شرح صدارت و خدمات ابوالعباس فضل بن احمد اِسفَراینی از وزرای عصر سامانی و غزنوی که در پیشرفت زبان پارسی و احیای فرهنگ ایرانی نقش به سزایی داشت. ۴- تحلیل نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایران در زمان شاهنشاهی داریوش بزرگ هخامنشی با کمک منابعی نظیر اسناد و کتیبه‌های تاریخی و همچنین نگاهی بر منابع یونانی که از وی نوشته‌اند. ۵- زندگینامه ساروتقی اعتمادالسلطنه وزیر کاربلد و شایسته شاه‌عباس دوم صفوی که نقش مهمی در پیشرفت ایران داشت. ۶- زندگانی شاعران درباری. ۷- سخنی در باب کنت ژوزف آرتور دو گوبینو مورخ و شاعر و سیاستمدار و خاورشناس فرانسوی که مدتی نیز در ایران زندگی کرد. ۸- شرح و متن چهارنامه تاریخی باقیمانده از دوران سلجوقیان و همچنین تشریح سرگذشت سلجوقیان و اسماعیلیان که با استفاده از منابع مرجع تاریخی به انجام رسیده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
61177aa027b28.png

چند مقاله تاریخی و ادبی (جلد دوم)

نصرالله فلسفی

نصرالله فلسفی از استادان ارجمند و عالیقدر دانشگاه تهران و از نویسندگان نامی معاصر ایران است و سراسر عمر خود را در راه فرهنگ کشور به سر برده است. این کتاب دربرگیرنده نوشتارهای تاریخی و ادبی اوست که عناوین آنها عبارتند از: فتح سومنات، یعقوب لیث صفار، میهن‌پرستی فردوسی، تاریخ قهوه و قهوه‌خانه، سرگذشت ساروتقی، دست‌های خون‌آلود، کنت ژوزف آرتو دوگویی نو، داستان ازهر خر، معروف‌ترین اسبان تاریخ، و یک وزیر ایران‌دوست درباره ابوالعباس فضل بن احمد اسفراینی.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب