آثار شعری شاملو دربرگیرنده دوگونه شعر و صناعت شعری است و نشان‌دهنده اینکه او همواره میان شاعر و شاهدبودن در نوسان بوده است. از یک‌سو وی بارزترین چهره‌ای است که با رهاکردن آخرین شکل موسیقی قراردادی شعر توانست به صناعت طبیعی شعر امروز و دستاوردهای شعری نیما گسترش بخشد؛ اما از سوی دیگر مشکل اصلی او این است که شعرش مبین دنیای ویژه شاعر و نگرش و صناعت تازه‌ای نیست و پس از چند دهه شاعری، هنوز تشخص شعری بی‌بهره است و نخستین نشانه‌های چنین تشخصی را فقط در شعر او می‌توان جست. نخستین فصل این کتاب در شرح نگرش شعری نیماست و بررسی شعر شاملو در چهار فصل بعد آمده است. این کتاب دربرگیرنده نیمی از نگاه و نظرهای نویسنده است و بیشتر متضمن مباحث کلی شعر شاملوست.

منابع مشابه بیشتر ...

656b428adfee1.jpg

دفتر شعر حسین روشندل

حسین روشندل

موضوع کتاب مجموعه اشعاری است از حسین روشندل که در سال 1346 توسط چاپخانه علمیه تبریز منتشر شده است.

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fe321a288ddf.png

از گمشدگی تا رهایی؛ شعر و زندگی فروغ فرخزاد

محمود نیکبخت

فروغ در میان شاعران پس از نیما، تنها چهره‌ای است که با آثار دوران کمال خود به نگرش و صناعتی ویژه دست می‌یابد و هر دو رسالت فردی و اجتماعی شاعر واقعی را به انجام می‌رساند. او با شناخت واقعیت‌های درونی و بیرونی خویش، زوال را به عنوان درون‌مایه اصلی آثارش کشف کرد و «خودسرایی» را به مثابه مهم‌ترین ویژگی صناعت و ساختار شعرش پذیرفت. این کتاب نگاهی به زندگی و شعر فروغ است. نویسنده در فصولی با عناوین دوران گمشدگی و ناآگاهی فروغ، دوران خودیافتگی و آگاهی فروغ و دوران ازخودگذشتگی و رهایی به بررسی زندگی فروغ پرداخته و از خلال آن شعرش را نیز کاویده است. در بخش بعدی کتاب شعر «ایمان بیاوریم ...» از نظر ساختار شعری بررسی شده است. در پایان کتاب نیز سال‌شمار زندگی فروغ و گزیده‌ای از بهترین شعرهای او آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب