متأسفانه با وجود اهمیت و تأثیر بسیاری که سبک هندی در تاریخ ادبیات ایران و شبه قاره داشته، تا امروز آنچنان که باید و شاید مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. در این مقاله کوشش شده است به سیر تحقیقات انجام‌گرفته پیرامون این سبک و شاعران آن در ایران و جهان در پنجاه سال در پنجاه سال نخست قرن چهاردهم هجری شمسی پرداخته شود و در پایان با ارائه تصویری کلی از تحقیقات این دوره به سؤوالاتی چند پاسخ داده شود.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

63f63875b67da.jpg

صد غزل از صائب تبریزی (با شرح عبارات و ترکیبات ادبی و معنی لغات و اصطلاحات)

محمدعلی صائب تبریزی

کتاب حاضر، تلاشی است در راستای بازخوانی نظریه‌های ادبی و هنری 201 تن از شاعران سبک هندی و مطالعه تصویرسازی‌های بدیع و نواندیشی‌های سرایندگان این سبک در دوران صفوی. نگارنده، در ابتدای نوشتار خویش به «صائب تبریزی» پرداخته و صد غزل از وی را مورد واکاوی قرار داده است. وی سپس در فصل دوم به مطالعه آثار نوزده شاعر از جمله محتشم کاشانی،‌عرفی شیرازی، شیخ بهایی، رضی‌الدین آرتیمانی، کلیم کاشانی و فیض کاشانی پرداخته و در فصل سوم از 81 شاعر دیگر نام برده و آثارشان را بررسی کرده است. همچنین در آخرین فصل، صد نمونه از صد شاعر این طرز نوین ذکر نموده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

592d29b34cd80.PNG

دو تقسیم‌بندی قدیم از کرامات صوفیه

شهرام آزادیان

کرامات صوفیه از جمله موضوعاتی است که جای بحث بسیار دارد و طبعا اولین قدم در این راه، تقسیم‌بندی این کرامات است. در این مقاله، دو تقسیم‌بندی قدیم از این کرامات، معرفی و تلخیص شده‌اند؛ اولین تقسیم‌بندی از سبکی، حالتی عینی و دارای مصداق است، ولی تقسیم‌بندی دوم، از ابن عربی، اصولا ذهنی است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله
57d656d748574.PNG

نگاهي به تصحيح متون در دوره قاجار

شهرام آزادیان

در اين مقاله ابتدا درباره روش تصحيح متون در دوره قاجار ذكر شده، سپس تعدادي از مهم‌ترين متون چاپ شده در اين دوران معرفي و بررسي شده‌اند. هدف اين مقاله نشان‌دادن اولين نمونه‌هاي تصحيح متون در ايران است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله