این کتاب که توسط دکتر محمد سلیم اختر استاد اعزامی از پاکستان برای رشته زبان اردو در دانشگاه تهران تألیف شده، گوشه‌هایی از زندگی، افکار و اندیشه‌های این سه عارف نامی یعنی سنایی، عطار و عراقی و نیز تأثیر آنها را در شبه قاره باز می‌تاباند. عناوین نوشتارها بدین ترتیب است: بررسی در اندیشه‌های حکیم سنایی، موغوب‌ترین موضوعات حکیم سنایی غزنوی و شیوه‌های متنوع اظهار آن، سیری در مثنوی کارنامه بلخ حکیم سنایی، نگاهی بازگشت به مثنوی کارنامه بلخ، در معرفی دو تن از معاصرین سنایی: ابوحنیفه اسکافی غزنوی و اسماعیل خجستگی، تأثیر عطار نیشابوری در شبه‌قاره: اندیشه و آثار و احفاد و اعقاب وی در آن سامان، تجلی اندیشه و آثار عراقی در گستره ادب و عرفان در شبه قاره هند و پاکستان.

منابع مشابه بیشتر ...

667c363d4eb46.jpg

جاودانه زیستن ، در اوج ماندن

بهروز جلالی

این کتاب در سه بخش فراهم آمده است: بخش اول، شامل کلیه آثار منثور فروغ فرخزاد، اعم از مصاحبه‌‌ها، مقالات، نامه‌ها و خاطره‌نگاری‌های اوست. در این بخش بسیاری از اندیشه‌های شاعرانه فروغ در جای‌جای نثر روشن او خود را می‌نمایاند. همچنین در نامه‌‌ها وخاطره‌نگاری‌های او می‌توان دنیای اندیشگی او را باز شناخت و از این شناخت در توضیح و تفسیر اشعار او بهره جست. نیز این بخش اسناد دست اولی از زندگانی فروغ به دست می‌دهد که با قلم و بیان خود او رقم خورده است. بخش دوم کتاب به مقالاتی که از دیرباز تاکنون درباره فروغ و هنر شاعری او نوشته شده اختصاص یافته است. در این بخش مقالاتی درج گردیده که می‌تواند گوشه‌ای از هنر شاعری و با زندگانی شاعر را روشن سازد. بخش سوم کتاب به سروده‌های شاعران محاصره درباره فروغ اختصاص یافته و کوشش شده تا مجموعه کاملی از مرثیه‌‌ها و ستایش‌های شاعران معاصر درباره افول زندگانی فروغ شعر معاصر درباره افول زندگانی فروغ شعر معاصر در این بخش درج گردد.

667c341807940.jpg

ارمغانی برای زرین کوب

جمعی از نویسندگان

عده ای از دوستان دکتر عبدالحسین زرین کوب که در آبان ماه سال گذشته (2533) همزمان با برگزاری هشتمین جشن فرهنگ و هنر به دعوت اداره کل فرهنگ و هنر استان لرستان به خرم آباد سفر کردند تا در مراسم بزرگداشت وی که از طرف فرهنگ و هنر استان ترتیب یافته بود شرکت جویند مقالاتی بخاطر این مجلس تهیه کردند که اکنون به عنوان ارمغانی برای زرین کوب در مجموعه حاضر منتشر می شود. مجموعه حاضر در حقیقت تنها شامل مقالات آن عده از دوستان اوست که دعوت فرهنگ و هنر استان لرستان را توانسته اند اجابت نمایند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6017ea877e4a4.png

اقبال‌شناسی: جستاری در اندیشه و هنر دکتر محمد اقبال لاهوری

علامه دکتر محمد اقبال لاهوری زبده‌ترین گلی است که امروزه میراث مشترک فرهنگ اسلامی و ایران و پاکستان را می‌آراید. این کتاب به مناسبت شصتمین سال درگذشت اقبال فراهم آمده و مشتمل بر سه بخش است؛ بخش اول افزون بر سه منظومه فارسی و یک غزل به دست‌خط خود اقبال، برگردان هفت اثر منثور و منظوم آن حکیم فرزانه را دربر دارد. قدیمی‌ترین نگارش منثور اقبال در این قسمت سرگذشت نخستین مسافرت او به انگلیس است که در سال 1905 میلادی به صورت دو نامه جداگانه برای انتشار در مجله هفتگی «وطن» که توسط یکی از دوستانش در لاهور منتشر می‌شده، فرستاده بود. بخش دوم این کتاب بیست مقاله علمی و انتقادی درباره جنبه‌های مختلف حیات و پیام اقبال را دربر می‌گیرد. بخش سوم کتاب نیز چکامه‌هایی است که در مدح و ستایش آن عاشق صادق و صمیمی ایران توسط دوست‌داران وی در این گلزمین در پنجاه سال بعد از درگذشت او سروده شده است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
6011712c5f207.png

رساله نوریه سلطانیه

این کتاب تألیف شیخ عبدالحق محدث دهلوی است که او یکی از بزرگ‌ترین علما و پیشوایان اسلامی شبه قاره بود و این کتاب را برای راهنمایی یکی از مقتدرترین پادشاهان مسلمان این منطقه یعنی نورالدین محمد جهانگیر نوشت و در خلال آن کوشیده با استفاده از مبانی دینی و حکمی و استناد به آیات و احادیث، اقوال فرزانگان پیشین و عملکردهای فرمانروایان گذشته، آنچه برای حکمرانان بایسته است، روشن گردد و نامه‌ای سودمند در سیاست مدن و آیین کشورداری نگاشته آید.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب