ارنست یونگر نویسنده معاصر آلمانی است که آثارش رنگ فلسفی دارد. ماجراهایی که بر این آدم قرن بیستمی گذشته است، هر یک نشانه‌ای از حادثه‌ای است که بر گوشه‌ای از جهان گذشته و آثاری که از او در دست است هر یک برگه‌ای است و سندی درباره این قرن. او در این کتاب همچون کسی که در آیینه آینده نظر کرده است، وقایع را یکی پس از دیگری بازگو می‌کند؛ از گذشته می‌گوید، حال را وصف می‌کند و از آینده خبر می‌دهد. شاید به همین سبب است که این کتاب خواننده اهل فکر را راحت نمی‌گذارد و به اندیشه وامی‌دارد. در پیوست کتاب «آخرین دوران رنج» اثر شهید آوینی آورده شده است که یادداشتی بر نوشتار ارنست یونگر است.

منابع مشابه بیشتر ...

601540c11d16e.png

بزرگان فلسفه

هنری توماس

65در این کتاب زندگی‌نامه و چکیده اندیشه‌های عده‌ای از مردان بزرگ عالم گردآوری شده است. اینان از یک زمان، از یک مرزوبوم یا یک قاره یا یک سوی جهان نیستند، بلکه از چهارگوشه جهان و از همه مرزها و همه بوم‌ها هستند. با این حال همه یک چیز را تعلیم می‌دهند؛ اینکه حکمت و دانایی را دوست بداریم و عظمت و حکمتی را که در عشق و محبت نهفته است بشناسیم؛ زیرا خوشبختی تنها در این صورت فراهم می‌آید. مترجم برای مزید فایده خواننده ایرانی، زندگی‌نامه عده‌ای از فلاسفه ایرانی و مسلمان از قبیل زکریای رازی، منطقی سجستانی، ابن مسکویه، ابوریحان بیرونی، ابوالحسن بهمنیار، اخوان صفا، غزالی، ابن سینا، فارابی، ابن خلدون، ابن رشد و ... را بر کتاب افزوده است.

5ffeea360e155.png

یک بار دیگر: روشنی‌یابی چیست؟

گروهی از نویسندگان

بحث در این‌باره که «روشنی یابی چیست؟» به تعبیری که ایمانوئل کانت از آن در سر داشت و نیز در چندوچون جنبشی که هم از ابتدا مناقشه‌ها برانگیخته است و از دیرباز تاکنون زیر یورش سنگین دشمنان و منتقدان بسیار بوده و هنوز همچنان زیر ضربه‌ها جان‌سختانه به زندگی ادامه می‌دهد و بنیان بسیاری از جوامع بشری که خیلی‌ها آرزوی برپایی جامعه‌ای به مانند آنها را در سر می‌پرورانند، بر ارزش‌هایی استوار است که در آن جنبش فکری ریشه دارد. روشنی‌یابی جنبشی است که به زبان تمثیل می‌توان آن را به گناه دومی تشبیه کرد؛ یعنی آغاز معرفت‌یابی آدمی است با در کارآوردن عقل سنجش‌گر خود و دلیری کردنش در کاربست فهم خویشتن.