در این کتاب یکی از مکاتب فلسفی قرن بیستم مطرح شده که در کلیه شئون زندگی اجتماعی از قبیل سیاست، ادبیات، اخلاق، عقاید و نگرش به زندگی تأثیر داشته است. این فلسفه‌ها عکس‌العملی در برابر فلسفه‌های انتزاعی و نظری محض هستند. این مشرب فلسفی به جای حقیقت فی نفسه، حقیقت انسانی و حقایقی را که در رابطه با انسان معنادار می‌شوند، مورد توجه قرار می‌دهد. در این کتاب ضمن بررسی لغوی و تعریف اصطلاحی فلسفه‌های اگزیستانس، ویژگی‌های مشترک و اختصاصی فلسفه‌های اصالت وجود انسانی یا اگزیستانسیالیسم با دو مشرب اساسی آن به طور تحلیلی و مشخص بررسی شده است. سپس عقاید چهار فیلسوف به دقت و از منابع دست اول و تألیفات خود آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

635950cd28461.jpg

صدرالدین محمدابراهیم شیرازی مجدد فلسفه اسلامی در قرن 11 هجری

سید محمدحسین طباطبایی

«صدرالدین شیرازی بزرگترین فیلسوفی است که در سده یازدهم هجری به عرصه رسید.او فلسفه اشراقی را به نهایت اوج و آسمان رفعت خود رسانید در حالی که فلسفه مشائی و رواقی را به شدت مورد حمله قرار داد». «صدرا در فلسفه و حکمت اشراقی کتابهای کلانی نوشته است». صدرالمتالهین فسفه خود را با مسئله اصالت وجود و پس از آن با تشکیک وجود افتتاح کرده و بعد از آن در هر مسئله ای از مسائل این فن از همین دو نظریه مدد برهانی گرفته و پایه مسئله را روی آن استوار می سازد. در مسئله اول بیان می کند که درعین حال که ما در برابر سوفطائیه و شکاکین وجود و واقعیتی قائلیم و برای اشیاء ماهیات موجوده اثبات کرده و هریک از انواع خارجیه را دارای ماهییت نوعی و وجود میدانیم ولی نظر به اینکه حقیقت هر چیزی در خارج یکی بیش نیست از این نشاه خارجی یکی از دو حیثیت (ماهیت) و (وجود) اصیل بوده و دیگری به عرض او ثبوت خواهد داشت. و در مسئله دوم (مسئله تشکیل در وجود) که در حقیقت بدو مسئله تحلیل میشود (که یکی مسئله وحدت حقیقت و سنخ وجود و دیگر که مختلف و متفاوت بودن این حقیقت واحده می باشد) بیان می کند که موجودیت اشیاء که اصالت از آن وی بوده و ماهیت به عرض وی تحقق دارد در همه اشیاء و عموم موجودات یک سنخ و یک حقیقت است و نظر به اینکه اصالت و واقعیت از آن او است هرچه غیر او فرض شود پوچ و باطل خواهد بود ....

63037b0119139.png

مکتب فلسفی اصفهان

سیدمحمدعلی مدرس مطلق

به طور مسلم ظهور چشمگیر مکتب فلسفی اصفهان زمانی بوده که صفویه این شهر را به عنوان پایتخت برگزیدند و حکمایی چون سیدمحمدباقر استرآبادی (میرداماد)، شیخ بهاءالدین محمد عاملی (شیخ بهایی) و سیدابوالقاسم موسوی حسینی (میرفندرسکی) در آن رحل اقامت افکنده و بازار مباحث فلسفی رونق بسزا یافت. از آن زمان به بعد چراغ حکمت در این شهر خاموش نشده و تا امروز مکتب فلسفی اصفهان به حیات خود ادامه داده و به ظهور حکمایی چون شیخ محمود مفید، سیدصدرالدین کوهپایه‌ای و حاج‌میرزا علی آقای شیرازی منجر گردیده است. نویسنده در این کتاب مکتب فلسفی اصفهان از آغاز تا امروز را بررسی کرده است.