شهرستان شیروان که در این اثر مورد مطالعه قرار گرفته است، از موقعیتی استثنایی در شمال خراسان برخوردار است. مردم مقیم این شهرستان را ترکها و کردها و فارسها تشکیل می‌دهند، البته اقوام دیگری نیز در آنجا زیست می‌کنند. این آمیزه قومی، فرهنگی با استعدادهای انسانی و شرایط طبیعی معتدل و موقعیت مناسب به علت قرار گرفتن بر سر راه ارتباطی مهم مشهد تهران، وجود تاسیسات صنعتی از جمله کارخانه قند و ... زمینه های مناسبی را برای فعالیتهای گسترده کشاورزی، دامپروری و صنعتی فراهم آورده است. هدف از نگارش و تالیف این کتاب آشنایی خوانندگان با سرزمین و مردمی است که طبق نوشته دیاکونوف محقق و نویسنده روسی اولین امپراطوری مقتدر پارتها "یوئه چری" به نام " کوشانیان" در این منطقه به وجود آمده و قسمتی از شهرستان شیروان جزء ایالت نسا یکی از شهرهای قبل از اسلام خراسان بزرگ می‌باشد که سهمی عمده در تاریخ خراسان داشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

64ff03edba583.jpg

فرهنگ اصطلاحات جغرافیای طبیعی‌

سیاوش شایان‌

علیرغم کوشش فراوان و روزافزونی که جغرافیدانان و علاقه مندان به جغرافیا در نشر مطالب و برداشت های جدید از این علم به عمل می آورند در بازار نشر کتابهای فارسی کمبود فراوانی در زمینه مسائل مربوط به جغرافیا مشاهده می شود، در صورتی که دانش افزایی معلمان و دبیران جغرافیا و استفاده مداوم آنان از مطالب جدید از اهمیت والایی برخوردار است و نیز دانشجویان جغرافیا و علوم وابسته نیازمند اطلاع از آخرین پیشرفتها و تحولات این علم می باشند. پیداست با کمبود مطالب ترجمه شده افراد مذکور ناگزیرند خود منابع خارجی را که اکثرا به زبان انگلیسی می باشند، یافته و احتیاج روزافزون خویش را از این طریق رفع نمایند. عنایت به همین نکته لزوم وجود یک "فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی" را هویدا می سازد و نگارنده نیز از ابتدای تحصیل خود در رشته جغرافیا به این نیاز پی برد و در جهت رفع آن اقدام به جمع آوری برخی لغات و اصطلاحات نمود و این امر تا آنجا دنبال گردید که تعداد فیشهای تهیه شده در زمینه اصطلاحات جغرافیایی از حد گنجایش در یک کتاب گذشت. چون زمینه تحصیلی نگارنده جغرافیای طبیعی بود، در جهت تدوین "فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی طبیعی" جمع آوری اصطلاحات دنبال گردید. برای تهیه این فرهنگنامه به کتب متعددی به زبانهای فارسی و انگلیسی مراجعه شده است و ارائه لیستی از کتب که در این امر مورد استفاده قرار گرفته اند علاوه بر آنکه به اطاله کلام می انجامد.

63c3e4543bbc9.jpg

فرهنگ تاریخی - سیاسی ایران و خاورمیانه - جلد چهارم

غلامرضا علی بابایی

کتاب فرهنگ تاریخی - سیاسی ایران و خاورمیانه تالیف غلامرضا علی بابایی در سال 1374 و توسط موسسه خدمات فرهنگی رسا منتشر شده است. کتاب حاضر نخستین واژه نامه ای است که تاکنون به زبان پارسی در خصوص خاورمیانه به مدد منابع معتبر موجود به نگارش در آمده است. این کتاب جلد چهارم از این مجموعه چهار جلدی است.