عشق و مرگ از مضامین اصلی و مورد علاقه هدایت هستند و به صورت نوعی برگردان تقریبا در همه آثار او تکثیر شده‌اند. برای آدم‌های داستان‌های هدایت عشق آمیخته به درد و ملعنت و تباهی است؛ عشق پاسخی است به معنای هستی و مرگ، نجات آدمی از رنج این هستی است. در این کتاب، ابتدا مقدمه‌ای درباره این مضامین در آثار هدایت مطرح شده و سپس داستان‌هایی از هدایت آورده شده است. داستان‌هایی که در این کتاب با مایه عشق و مرگ برگزیده شده‌اند، عبارتند از: زنده به گور، آبجی خانم، مرده‌خورها، سه قطره خون، گرداب، داش آکل، آینه شکسته، لاله، صورتک‌ها، چنگال، س.گ.ل.ل، زنی که مردش را گم کرد، عروسک پشت پرده، شب‌های ورامین، دن ژوان کرج، بن‌بست، کاتیا، تجلی، تاریک‌خانه و فردا.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

602548503b7ee.png

کلیدر: سرگذشت نسل «تمام» شده

محمد بهارلو

رمان «کلیدر» یکی از چند رمان اجتماعی ادبیات معاصر ایران و از لحاظ تعداد صفحات، هنگفت‌ترین آنهاست. بی‌گمان مقام این اثر در قلمرو بضاعت داستان‌نویسی جدید ما نمایان و بلند است و از لحاظ سبک خاص خود وضع تازه‌ای در ادبیات ما پیش آورده است و شاید از همین جهت نوشتن درباره آن دشوار و سخن‌گفتن از آن دشوارتر است. در واقع اهمیت «کلیدر» در گرایش آن نسبت به مردم و زندگی و تصویر بیش و کم قابل تصوری است که از «عالم واقع»، از آدم‌های بیابان و خطه بکر و ناشناخته کویر ارائه می‌کند. میزان آشنایی نویسنده با گوشه‌های زندگی مردمی که درباره آنها داستان خود را پرداخته است و شناخت او از سنت‌ها، مثل‌ها و کنایات عامه به‌ هیچ‌وجه اندک نیست. در این کتاب تحلیلی مختصر و نقد و بررسی کوتاهی از این رمان محمود دولت‌آبادی صورت پذیرفته است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
کتاب
5873f114a009b.PNG

صراحت و شجاعت در شمار سجایای هدایت بود؛ در شرح نامه منتشر نشده‌ای از صادق هدایت

محمد بهارلو

خوانندگان نوشته‌های هدایت به طبقه یا قشر و دسته یا گروه خاصی محدود نمی‌شوند، حال آن که خوانندگان بسیاری از پرنفوذترین و نام‌آورترین نویسندگان و شاعران ما، قطع نظر از استعداد و استطاعت آن‌ها، محدود هستند. هدایت در سال‌های آخر حیاتش، به ویژه پس از مرگش در اوج شهرت خود در خاک ایران نفوذ فراوان داشت و این نفوذ تا به امروز کماکان ادامه یافته است، به طوری که هیچ‌کس با او برابری نمی‌کند.

نثر/نامه‌نگاری شرح حال/تک نگاری
مقاله