داستان‌سرایان و افسانه‌نویسان هر کشوری به دلیل شناخت بیشتر مردمان کشور خود، با بازگفتن و جمع‌آوری داستان‌ها و افسانه‌های قدیم، شرایط زندگی مردمان گذشته را بازگو می‌کنند و ما با آشنایی با روحیات فرهنگی و زندگی آنان، ضمن غافل نشدن از فرهنگ خودمان، درس‌هایی خواهیم آموخت. یونانیان باستان به دلیل پایین بودن فهمشان از عالم، برای همه چیزهای طبیعت برای هر یک از نیروهای زمینی و آسمانی، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و نیکی‌ها و بدی‌ها خدایی داشتند که چهره و اندام انسانی داشت و این خدایان هر یک برای خود معبدی داشتند. در این کتاب با درنظر گرفتن جنبه‌های آشنایی با افسانه‌های یونان قدیم، داستان‌هایی سلسله‌وار تا بناکردن شهر رم نوشته شده که نویسنده کتاب طوری داستان‌ها را انتخاب نموده که هر داستان، ضمن داشتن موضوع مستقل، می‌تواند ادامه داستان قبل باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.

632861deee299.png

فرهنگ اساطیر یونان و رم

ژوئل اسمیت

اساطیر عموماً از مذاهب باستانی جدایی‌ناپذیرند. این مذاهب جذابیت، اصالت و صلابت خود را که برای گسترش و شکوفایی‌شان ضروری است، از اساطیر وام می‌گیرند. این فرهنگ بر آن است تا اصالت و شکوه اساطیر را به آنان بازگرداند و ایزدان پهلوانان و حماسه‌ها و افسانه‌ها را از هاله ابهام و تاریکی کاذبی که حاصل ذهنیت عوام است، بیرون کشد. از آنجا که اساطیر یونان و رم به انسان نزدیک‌اند، همیشه زنده می‌مانند. ایزدان بزرگ یونان و رم که این کتاب می‌کوشد برداشتی تا حد امکان کامل از آنها ارائه دهد، وجودی تجریدی نیستند، بلکه موجوداتی برخوردار از زندگی با ویژگی‌ها و کاستی‌هایی هستند که تفاوت چندانی با افراد معمولی ندارند.