سربداران خراسان در سال 754 ه.ق به سلطه مغولان هلاکوئی در ایران پایان بخشیدند. آقای پطروشفسکی که یکی از ایرانشناسان بنام کشور روسیه است رساله‌ای در این موضوع گردآورده‌اند. به گفته مترجم، این کتاب نخستین اثر مرتب و مستقلی است که درباره خروج سربداران خراسان منتشر شده است و بدین سبب به ترجمه آن اقدام شده است. رساله "مجمل فصیحی درباره سربداران" به انتهای کتاب ضمیمه شده است. این اثر نوشته فصیح احمدبن جلال‌الدین محمدخوافی با تصحیح و حواشی محمود فرخ است

منابع مشابه بیشتر ...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.

63beddfab6b63.jpg

فهرستی از تاریخ ایران

غلامحسین مقتدر

کتاب فهرستی از تاریخ ایران تالیف غلامحسین مقتدر شامل عناوین زیر می باشد: بنیاد شاهنشاهی ایران، سلسله هخامنشیان، سلسله اشکانیان، سلسله ساسانیان، خلفا، سلسله طاهریان – صفاریان-سامانیان، سلسله آل زیار-آل بویه، سلسله غزنویان، سلسله سلجوقیان-اتابکان، سلسله خوارزمشاهیان، سلسله چنگیزیان یا ایلخانان، سلسله های کوچک پس از انقراض ایلخانان، سلسله تیموریان یا گورکانیان، سلسله صفویه، سلسله افشاریه، سلسله زندیه، سلسله قاجاریه، ایران در جنگ جهانی اول، پایان سلطنت قاجاریه و آغاز عصر جدید ایران.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6277c9fd75f19.jpg

ایرانشناسی در شوروی، دولت در عهد ایلخانان، فقه اللغه ایرانی

ای. پ. پطروشفسکی

ای. پ. پطروشفسکی در ایران نامی آشنا است. کارهای او در زمینه تاریخ ایران حاکی از سخت کوشی وی در زمینه مسایل تاریخی ایران است. دید ویژه وی که منبعث از ایدئولوژی خاص مملکتش است جای پای محکمی در ببرسیهای وی از تاریخ ایران دارد. می شود گفت که اکثر آثار وی تاکنون به زبان فارسی برگردانده شده است. این دو مقاله از دو منبع متفاوت انتخاب و ترجمه شده است: مقاله "دولت در عهد ایلخانان" و مقاله "ایرانشناسی در شوروی" در سلسله مقالات پنجاهمین سال مطالعات شرقی شوروی به چاپ رسیده بود. این مقاله در رابطه با مطالعات و بررسیهای زبانشناسی و مقدمه فقه اللغه ایرانی در شوروی می تواند مشحون اطلاعاتی برای خواننده باشد.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
624add3390954.png

ایرانشناسی در شوروی و ....

ای. پ. پطروشفسکی

این کتاب دربرگیرنده سه نوشتار است؛ «دولت در عهد ایلخانان: مفهوم رشیدالدین از دولت»، «ایرانشناسی در شوروی» از پطروشفسکی، و «فقه اللغه ایرانی» از اورانسکی.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب