«اجازه» یکی از ویژگی‌های برجسته نسخه‌های خطی عربی است و چگونگی نقش متون را در محیط آموزشی، علمی یا فرهنگی نشان می‌دهد. بررسی اجازه‌ها دانش ما را درباره عامل انسانی در استفاده از متون و نسخه‌های خطی افزایش می‌دهد. برای شناخت بهتر «اجازه» می‌بایست از نقش عامل انسانی در انتقال مطالعات اسلامی آگاهی کافی داشته باشیم؛ نویسنده در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد و در نهایت طرحی را برای گردآوری و تجزیه و تحلیل «اجازة السماع»‌ها در نسخه‌های خطی عربی پیشنهاد می‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

61176d1772952.png

فهرست کتابهای خطی کتابخانه ملی ملک (جلد اول): کتاب‌های عربی و ترکی

مرحوم ملک از سال 1303 خورشیدی با عشق بسیار به جمع کتاب پرداخت و این عشق را حاصل ذوق فطری او به علم و ادب باید دانست. این کتاب نخستین جلد از دوره فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ملک است که حاوی معرفی نسخ خطی عربی و ترکی کتابخانه ملک است که صورت نسخه مستقل دارد.

6086741a12b42.png

میراث ماندگار (جلد چهارم)

گروهی از نویسندگان

آنچه در این کتاب آمده مجموعه‌ای است با عنوان میراث ماندگار و دربردارنده چندین رساله خطی. عناوین برخی از رسالات بدین ترتیب است: دانشنامه کوتاه فارسی، لؤلؤ الصدف فی تاریخ النجف، جغرافیای خوزستان، جغرافی المشاهد، تسهیل الصعاب من امور الطلاب، السحاب المطیر فی تفسیر آیة التطهیر، مراسلات آصف الدوله، شرح آیة الصدر، و حدیث دین الامامیة.