درباره رضاخان و دوران دیکتاتوری او کتاب‌ها و مقالات گوناگون به چاپ رسیده است، ولی با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ نوشته‌ای نمی‌تواند گویاتر از مطالب روزنامه‌هایی باشد که در عصر وی انتشار می‌یافتند، گرچه بسیاری از این مطبوعات وابسته به دربار یا استعمار بوده‌اند، اما با این وجود، بدون آنکه خود متوجه باشند، به درج اخباری پرداخته‌اندکه امروز از نظر کارشناسان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران قابل ملاحظه‌اند. به همین جهت برای آنکه کار علاقمندان به تاریخ را آسان گردد نمونه‌هایی از روزنامه‌های دیروز همراه با مطالبی درباره رضاخان با فهرستی درخور و شرحی از اوضاع عمومی آن روزنامه‌ها به خوانندگان ارائه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b376521c4b0.jpg

رضاخان در مطبوعات دیروز

محمد خاتمی

کتاب رضاخان در مطبوعات دیروز که در اوایل دهه هفتاد به چاپ رسید نویسنده سعی کرده با توجه به روزنامه و نشریات قدیمی این کتاب را گردآوری کند. این مطالب بدون هیچ ویرایش و اصلاحی در این کتاب درج گردیده تا به خواننده فرصت دهد از زوایای مختلف اعمال رضا شاه را ارزیابی کند . کتاب حاضر مجموعه مقالات و نوشته ای است که درباره ((رضا شاه)) از مطبوعات عصر وی استخراج و گردآوری شده است .در پایان هر نوشته، مشخصات منبع آن، همچنین نوع وابستگی آن به جناح‌های مختلف ذکر شده است. فهرست : بیست و چهار ساعت از زندگی رضا شاه / تسلیم کلید طلایی شهر به رضا شاه / داستان چوب زدن سردار سپه به عزیز کاشی / باربری که از سردار سپه انعام گرفت / رضا شاه و مجتهد اردبیلی / سزای کسی که سرزده وارد سعد آباد شده / پرسش های رضا شاه از مشهدی باقر بقال / نصف شب در دانشکده افسری / رفتار رضا شاه با شاهپورها / رضا شاه در بازار تهران / شاه با وزیر جنگ بازی میکند / فرماندار همدان برهنه در برابر رضا شاه / یک سرهنگ هنگام گزارش به رضا شاه غش کرد / رضا شاه از سادگی مهندس آلمانی خنده اش گرفت / فرزند گمنام رضا شاه / رضا شاه در اصفهان / رضا شاه در کارخانه چالوس / نصیحت رضا شاه به وزیر خود / بیگانگان درباره رضا شاه چه میگویند و ....

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب