نویسنده در این کتاب، ابتدا به مداحی و مدح پرداخته و در ادامه مباحثی چون تعریف گریه و خنده، ویژگی‌های مداح واقعی، ابزار مداحی، نقش شعر در مداحی، تاریخچه‌ای از پیشینه مرثیه‌سرایی، تعریف شعر و نقش قافیه در نظم، انواع قالب‌های شعر فارسی، وظیفه مداح در مجلس حسینی و .... را ارائه کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6319f665b84c1.jpg

غزلیات مرحوم حاج حسین بابا متخلص به مشگین

حاج حسین بابا متخلص به مشگین

از قرار اطلاع جمعی از دوستان و شاگردان آن مرحوم اسم شریفش حاج حسین بابا فرزند مرحوم ملاآقا جام متخلص به مشگین در تاریخ 1302 ه ق در محله امامزاده یحیی تولد یافته و در همانجا اقامت داشته. کسب ایشان مرثیه سرایی و نوحه سرایی و مداحی ائمه اطهار بوده و در مجلس تعزیه داری حضرت خامش آل عبا (ع) بود. کم کم آن ذوق فطری ایشان را وادار نموده به نوحه ساختن برای سخنوری و سینه زنی که در زمان خود آن مرحوم مصیبت سینه زنی و اشعار سخنوری او قیمت زیادی داشته در هر مجلس جمعیت زیادی که قریب پنجاه نفر از آن جمعیت شاگردان آن مرحوم بودند در آن مجلس حاضر می بودند برای آنکه در شاهنامه و اسکندرنامه خواندن استادی ماهرو و زبردست و شیرین گفتار بوده. سن مبارکش قریب به 60 سال رسیده و در قزوین دعوت حق را لبیک گفته است

594fa9ee759ea.jpg

دیوان حکیم ازرقی هروی

ابوبکر جعفر بن اسمعیل وراق هروی متخلص به ازرقی (درگذشت 465 هجری) شاعر دربار سلجوقیان هرات ‌بود. او که برخی از بهترین توصیفات طبیعت زبان فارسی را سروده است، در داستانسرایی و منظومه گویی نیز مهارت داشت و سندبادنامه و الفیه و شلفیه را به نظم درآورد. استفاده از معانی دقیق و خیالات باریک، وصف دقیق اشیا و تشبیهات مختلف در شعر ازرقی مشاهده می شود و سبک شعر او با شیوه فرخی و عنصری شباهت نزدیکی دارد. قصاید پراکنده ‌ای از وی برجای مانده است که اغلب در مدح دو تن از شاهزادگان سلجوقی است. دیوان حاضر که به تصحیح، تحشیه و تعلیقات علی عبدالرسولی رسیده، مشتمل بر قصاید، قطعات و رباعیات ازرقی است. این اثر در سال 1336 توسط انتشارات دانشگاه تهران در اختیار علاقمندان شعر و ادب فارسی قرار گرفت.