دیباچه حاضر « شرح جدید منظومه سبزواری» مشتمل است بر دو جز نخست و دوم. موضوعات مورد بحث در این کتاب ها عبارتند از: جزء نخست : دیباچه ، وحدت وجود، جزء دوم: وجود ذهنی، تکثر وجود به ماهیات. مولف کتاب منوچهر صدوقی سها است و در سال 1360 توسط کتابخانه فارابی منتشر شده است

منابع مشابه بیشتر ...

668171ae7bbe3.jpg

روح مجرد: یادنامه موحد عظیم و عارف کبیر حاج سید هاشم موسوی حداد

سید محمدحسین حسینی طهرانی

سید هاشم موسوی حداد یکی از عارفان نامیِ شیعه و از شاگردان برجسته‌ی سید علی قاضی بود. سید هاشم در شهر کربلا متولد شد و در نجف اشرف به تحصیل علمِ دین پرداخت. این طلبه‌ی وارسته هیچ در بند دنیا و تجملات مادی نبود، و از درآمد حاصل از نعل‌سازی، به ساده‌ترین شکل ممکن روزگار می‌گذرانید؛ در واقع لقب حداد (به معنی آهنگر) با توجه به حرفه‌ی ایشان به وی اطلاق شد. سید هاشم حداد در سال 1279 متولد شد، و به سال 1363 از دنیا رفت. از وی نامه‌هایی چند به جامانده، که توسط شاگردشان، سید محمدحسین حسینی طهرانی گردآوری شده، و ذیل کتاب روح مجرد در اختیار علاقه‌مندانِ این موحد نامی قرار گرفته است. در کتاب نامبرده همچنین، در باب مهم‌ترین رئوس فکری و جالب‌توجه‌ترین اعتقادات دینی حاج سید هاشم موسوی حداد نیز بحث شده است. کتاب روح مجرد در قالب دوازده بخش کلی تنظیم گشته است. سید محمدحسین حسینی طهرانی که خود یکی از بزرگان حوزه و از عالمان شاخص دوران به شمار می‌رود، در کتاب روح مجرد نهایت همّ خود را به کار برده تا فقط پاره‌ای از روشنای روح و قطره‌ای از دریای ایمان یار و استاد خود، حاج سید هاشم را بر ما که مخاطبین کتاب او هستیم، آشکار سازد. از بخش‌های جالب توجه کتاب صوتی روح مجرد، خصوصاً باید به قسمت‌هایی اشاره کرد که در آن‌ها اشاراتی به علاقه‌ی حاج سید هاشم به عرفانِ مولوی و ابن عربی شده است؛ علاقه‌ای که البته انتقاداتی را از سوی برخی از ظاهربینان متوجه ایشان نمود؛ اما به هر رو، مانعی در غور حاج سید هاشم در حالات عرفانی نشد.

6655e2783fede.jpg

ترجمه اسفار اربعه از خلق به خلق (جلد 4)

صدرالمتالهین شیرازی

کتاب حاضر بخش دوم از جلد چهارم اسفار صدرالمتالهین شیرازی است که در آن باب‌های هشتم تا انتهایی یازدهم یعنی :ابطال تناسخ، ملکات نفس انسانی، معاد روحانی و معاد جسمانی تشریح شده است" .اسفار اربعه "یکی از کتاب‌های فلسفی ملاصدرا است که وی با در هم آمیختن حکمت اشراق، حکمت مشاء، فلسفه عرفانی محیی‌الدین بن عربی و براهین فلسفی خود آن را تالیف کرد" .ملاصدرا وجود را که اصل و حقیقت هر چیز است، هیات واحد می‌داند، و برای آن مراتب متعددی که از حیث ضعف و شدت و نقص و کمال با هم فرق دارند، قایل است .این نظر ملاصدرا با نظر شیخ‌الشراق هم متفاوت است، چه سهروردی، شدت و ضعف و نقص و کمال را در ماهیت قایل است نه در وجود .موضوع دیگری که ملاصدرا در آن ابتکار نشان داده است، فرضیه مشهور به حرکت جوهری است .پیش از او اکثریت حکما از آن جمله ابن سینا حرکت را در اعراض جسم طبیعی می‌دانستند...ملاصدرا از فرضیه حرکت جوهری نتایجی چند می‌گیرد از آن جمله اثبات معاد جسمانی است . حاصل کلام او این است که در روز رستاخیز روح انسان به همان هسته اصلی و جوهر ثابت که ماده جسم است (نه به صورت جسم که محسوس است و در مدت حیات دستخوش تغییرات و تحولات) می‌پیوندد و آدمی با این کیفیت برای پس دادن حساب دوباره زنده می‌شود .او برای این که از سب و شتم و تکفیر مصون ماند، می‌کوشید تا مطالب فلسفی را با احادیث و اخبار وفق دهد و مدلل دارد که شرع و حکمت معارض یکدیگر نیستند ."

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6177f51f28e00.jpg

دو رساله در تاریخ جدید تصوف ایران

منوچهر صدوقی سها

کتاب در تاریخ جدید تصوف ایران به بررسی مشایخ صوفی سلسله نعمت اللهیه و تحقیق در انشعاب و جریان این سلسله می پردازد. کتاب به بررسی و شرح حال سید معصوم علی شاه از هند به ایران و مست علی شاه شروانی تا صفی علیشاه و سلطان حسین تابنده و انشعابات متاخر می پردازد و در پایان کیوان سمیعی رساله ی ترجمهٔ ی حال از کیوان قزوینی را آورده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب
57f0b8082df3a.PNG

یادی از استادم، عالم عارف آیت‌الله موسوی گرمارودی

منوچهر صدوقی سها

دردا و دریغا و افسوسا و اندوها که سید الحکماء المتألهین مولانا السید محمد علی الموسوی الالموتی جزاه الله عنا خیر جزاء المعلمین به لیالی قدر سال 1417 ق جهان از خویش یتیم کرد و داغ فراغ بر دل ما نهاد. آن بزرگوار واپسین استاد معقول من بنده می‌بود به حسب زمان و به شرحی که بگویم روزگاری ـ که البته چندان هم دراز نگشت ـ همراه و هم دل با تنی چند معدود از افاضل عصر به درس تمهید القواعد معظم‌له حاضر می‌گردیدیم و هم از انوار صفاء ذات خجسته صفات آن بزرگ استضائه می‌کردیم و هرگونه‌ای که می‌بوده باشد اینک دمی چند خامه به یاد او بر این نامه بچرخانم، بل بگریانم.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
مقاله