دردا و دریغا و افسوسا و اندوها که سید الحکماء المتألهین مولانا السید محمد علی الموسوی الالموتی جزاه الله عنا خیر جزاء المعلمین به لیالی قدر سال 1417 ق جهان از خویش یتیم کرد و داغ فراغ بر دل ما نهاد. آن بزرگوار واپسین استاد معقول من بنده می‌بود به حسب زمان و به شرحی که بگویم روزگاری ـ که البته چندان هم دراز نگشت ـ همراه و هم دل با تنی چند معدود از افاضل عصر به درس تمهید القواعد معظم‌له حاضر می‌گردیدیم و هم از انوار صفاء ذات خجسته صفات آن بزرگ استضائه می‌کردیم و هرگونه‌ای که می‌بوده باشد اینک دمی چند خامه به یاد او بر این نامه بچرخانم، بل بگریانم.

منابع مشابه بیشتر ...

636cd3d39c0a6.png

شرح اعلام کشف المحجوب هجویری

حسن رستم‌زاد منصور

کتاب «کشف المحجوب» که در واقع پرده‌گشای اسرار حیات و درون گروهی از عاشقان و شیفتگان جمال محبوب ازلی و ابدی است، جلوه‌گاه ایمان و ذوق و دانش بزرگمردی است که گرچه شرح کاملی از احوال وی در دست نیست، ولی همین اثر عظیم نماینده وسعت اطلاعات او در علوم قرآنی و احادیث و عرفان است. در این کتاب خلاصه‌ای گویا از شرح زندگی افراد مندرج در کتاب «کشف المحجوب» هجویری ارائه شده و علاقمندان و عرفان‌پژوهان را در شناخت هرچه بهتر مندرجات کتاب به‌ویژه شخصیت عارفان و مشایخ راهنما است.

6214dbf066049.png

سالنامه دبیرستان محمودیه کاشان (سال تحصیلی 1335 ـ 1336)

گروهی از نویسندگان

دبیرستان محمودیه کاشان که نخستین سالنامه آن این کتاب است، در سال 1332 شمسی دوره ریاست فرهنگ جناب آقای داورپناه افتتاح شد. ساختمان این دبیرستان که از لحاظ اسلوب و موقعیت و محل از بهترین تأسیسات آموزشی فرهنگ کاشان بود، به همت حسن کاشانیان از بازرگانان مقیم تهران ساخته و در اختیار فرهنگ گذاشته شد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6177f51f28e00.jpg

دو رساله در تاریخ جدید تصوف ایران

منوچهر صدوقی سها

کتاب در تاریخ جدید تصوف ایران به بررسی مشایخ صوفی سلسله نعمت اللهیه و تحقیق در انشعاب و جریان این سلسله می پردازد. کتاب به بررسی و شرح حال سید معصوم علی شاه از هند به ایران و مست علی شاه شروانی تا صفی علیشاه و سلطان حسین تابنده و انشعابات متاخر می پردازد و در پایان کیوان سمیعی رساله ی ترجمهٔ ی حال از کیوان قزوینی را آورده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب
61092709c051a.jpg

شرح جدید منظومه سبزواری، کتاب اول

منوچهر صدوقی سها

دیباچه حاضر « شرح جدید منظومه سبزواری» مشتمل است بر دو جز نخست و دوم. موضوعات مورد بحث در این کتاب ها عبارتند از: جزء نخست : دیباچه ، وحدت وجود، جزء دوم: وجود ذهنی، تکثر وجود به ماهیات. مولف کتاب منوچهر صدوقی سها است و در سال 1360 توسط کتابخانه فارابی منتشر شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب