موضوع این کتاب دو مطلب اساسی است. یکی هویت تاریخی قهرمانهای داستان عرفانی یوذاسف و بلوهر و دیگری مشابهات و وجوه اشتراک و افتراق داستانهایی که پس از آن در این زمینه در آثار ادبی، عرفانی و فلسفی به پارسی و عربی بین مسلمانان منتشر شده است. مولف کتاب منطق عارفان داستان یوذاسف و بلوهر حکیم سید علینقی امین است که در سال 1375 توسط نشر طیب منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

652167fcdf164.jpg

مفتاح نور (شرح اصطلاحات عرفانی امام خمینی به ضمیمه فهرست موضوعات)

علی تاجدینی

کتاب حاضر شامل دو بخش است: بخش اول: فهرستی موضوعی است که می تواند محققان و پژوهشگران را در استفاده بهتر از آثار عرفانی و فلسفی امام خمینی یاری رساند. روشن است که این فهرست از موضوعاتی که بیرون از مسائل ذوقی عقلی و عرفانی واقع می شوند - و فی المثل از موضوعات سیاسی- فارغ است و بنابراین نمیتواند همچون مدخل کاملی برای غور و فحص در اقیانوس بیکران تفکرات امام خمینی تلقی می شود..... بخش دوم: "شرح اصطلاحات عرفانی" است که از میان آثار مکتوب امام خمینی استخراج، تنظیم و تنقیح گشته و در واقع به مثابه شرحی است که خود ایشان بر اصطلاحات عرفانی آثار خویش نگاشته باشند.

5fc8d906087f3.jpg

دیوان مجنون تویسرکانی

محمد حسین تویسرکانی

کتاب حاضر بخشی از آثار ادبی محمد حسین تویسرکانی متخلص به مجنون است که به کوشش احمد کرمی و با مقدمه عبدالرحمن پارسا تویسرکانی به چاپ رسیده است. کتاب توسط احمد کرمی و در سال 1369 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61210cfbd30dc.jpg

ذخیره الابرار در کیفیت به ثمر رساندن فرمان جهانمطاع قولوا لااله الاالله تفلحوا

جناب سید علینقی امین (نویسنده پاورقی های کتاب ذخیره الابرار) درباره این کتاب و سید حسن علوی می‌گویند: مطالبی که در این کتاب نوشته شده به اندازه ای دارای اهمیت و ارزش است که از هر آیه و حدیث در آن کتابی می‌توان پرداخت و از آن جهت به اجمال برگزار شده تا برای خواننده ملال آور نباشد. به علاوه رعایت ترتیب یا باب و فصلی در این رساله نشده و به منزله کشکول و مجموعه ایست که انواع مطالب در آن می‌باشد. این مختصر مطالب سودمند و یادداشتهای فایده بخشی است از آیات و احادیث که آقای سید حسن علوی جمع آوری فرموده اند. این آیات و اخبار و مطالبی را که جناب آقای علوی جمع‌آوری فرموده‌اند جواهری است از کلام و جای آن دارد که اخیار و ابرار آن را ذخیره برای یوم المعاد قرار دهند و لذا به همین مناسبت نام این رساله ذخیره‌الابرار معین گردید.

نثر/متون کهن
کتاب