کتاب کلیله و دمنۀ بهرامشاهی یکی از شاهکارهای نثر فارسی است. اصل این کتاب ارجمند از هند است. ایرانیان آن را از هند آورده، خود بابی چند بر آن افزودند. متن سنسکریت قسمتی از ابواب کلیله و دمنه که از پنجاتنترا و مهابهارتا ترجمه شده در دست است. کلیله و دمنه آنگونه که از متن عربی آن برمی آید دارای چند باب است که در نخستین مجموعۀ آن وجود نداشته و به ترجمۀ پهلوی افزوده شده است...هدف کلی این درس آشنایی با نثر مصنوع در زبان فارسی است که با کلیله و دمنه آغاز می شود و در قرن های بعدی تحوّل می یابد. اهداف دیگر این درس عبارتند از: آشنا شدن با نثر دورۀ دوم غزنویان و سلاجقه از طریق آشنایی با شیوه نگارش این کتاب، درک و دریافت مضامین و مفاهیم آن و آموختن لغات، ترکیبات، امثال و خصایص دستوری. جلد دوم کتاب شامل کلیله و دمنه 2 (نثر 3 بخش 2) و چهار مقاله نظامی عروضی است.

منابع مشابه بیشتر ...

668562ee0b4aa.jpg

معرفی و شناخت سهراب سپهری

شهناز مرادی کوچی

این کتاب چنان که از عنوان آن پیداست شامل مقالاتی در نقد و بررسی آثار سهراب سپهری است، و ارائه کننده تصویر همه جانبه ای از شخصیت قردی سپهری در مقام شاعر و نقاش و منتقد است. در این کتاب علاوه بر نمونه اشعار و متن نامه های سپهری، مقالاتی از داریوش آشوری، رضا براهنی، شاهرخ مسکوب، کریم امامی، نادر نادرپور، محمد مختاری، احمدرضا احمدی، منوچهر آتشی، سیمین دانشور، فریدون رهنما، حمید مصدق، سیمین بهبهانی، فریذون مشیری، نصرت رحمانی و ... درج است.

66814ab00477b.jpg

سده‌ میلاد میرزاده‌ عشقی‌: یکی‌ از شا‌عران‌ و نویسندگا‌ن‌ دوران‌ مشروطیت‌ نوشته‌ها‌ی استا‌دان‌ و نویسندگا‌ن‌ اشعا‌ر شا‌عران‌ دربا‌ره‌ شا‌عر شهید اشعا‌ری از عشقی

سیدهادی حائری

سیدمحمدرضا کردستانی با تخلص میرزاده عشقی (۲۰ آذر ۱۲۷۳ – ۱۲ تیر ۱۳۰۳) شاعر، روزنامه‌نگار، نویسنده و نمایشنامه‌نویس ایرانی دوره مشروطیّت و مدیر نشریه قرن بیستم بود که در دوره نخست‌وزیری رضاشاه، به دستور رئیس اداره تأمینات نظمیه (شهربانی) وقت، ترور شد. وی از جمله مهم‌ترین شاعران عصر مشروطه به‌شمار می‌رود که از عنصر هویت ملی در جهت ایجاد انگیزه و آگاهی در توده مردم بهره گرفت. او را خالق اولین اپرای ایرانی می‌دانند. کتاب حاضر گزیده‌ی اشعار و تقسیر و نقدی ادبی آثار میرزاده عشقی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6121108c84583.jpg

کلیله و دمنه 1

نورالدین مقصودی

کتاب کلیله و دمنۀ بهرامشاهی یکی از شاهکارهای نثر فارسی است. اصل این کتاب ارجمند از هند است. ایرانیان آن را از هند آورده، خود بابی چند بر آن افزودند. متن سنسکریت قسمتی از ابواب کلیله و دمنه که از پنجاتنترا و مهابهارتا ترجمه شده در دست است. کلیله و دمنه آنگونه که از متن عربی آن برمی آید دارای چند باب است که در نخستین مجموعۀ آن وجود نداشته و به ترجمۀ پهلوی افزوده شده است...هدف کلی این درس آشنایی با نثر مصنوع در زبان فارسی است که با کلیله و دمنه آغاز می شود و در قرن های بعدی تحوّل می یابد. اهداف دیگر این درس عبارتند از: آشنا شدن با نثر دورۀ دوم غزنویان و سلاجقه از طریق آشنایی با شیوه نگارش این کتاب، درک و دریافت مضامین و مفاهیم آن و آموختن لغات، ترکیبات، امثال و خصایص دستوری.

نثر/متون کهن
کتاب
60254ab54ee11.png

فارسی و تاریخ ادبیات (سال دوم دانشسرای راهنمایی)

نورالدین مقصودی

این کتاب که برای دانش‌آموزان سال دوم دانشسرای راهنمایی به نگارش درآمده، دربرگیرنده این مباحث است: علوم و ادبیات در دوره مغول و تیموری، نثر در دوره مغول و تیموری، جداب سعدی با مدعی در بیان توانگری و درویشی، تربیت از منظر سعدی، هفت مرحله سلوک، ابن یمین، مولوی، حافظ، ناتورالیسم، خواجوی کرمانی، خواجه نصیرالدین طوسی، جامی، علوم و ادبیات در دوره صفویه و .... .

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی
کتاب