61222d51e3d17.jpg

عرفان نظری (تحقیقی در سیر تکاملی و اصول و مسائل تصوف)

مکان چاپ: قم ناشر: موسسه بوستان کتاب قم تاریخ چاپ: ۱۳۸۴ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر در دو بخش به خوانندگان اصول عرفان نظری را آموزش می‌دهد و آنان را با پیدایش و سیر تکاملی آن آشنا می‌سازد. در بخش دوم کتاب، مقدمه قیصری بر شرح تائیه ابن فارض – که متنی مختصر و در عین حال جامع در این زمینه است – آورده شده. قیصری از شارحان بزرگ مکتب ابن عربی است و این اثر را به منظور معرفی اصول و مسایل عرفانی نوشته است. نویسنده کوشیده است در این اثر نکات جدیدی را مطرح کند و جایگاه واقعی برخی از مسایل و مبانی عرفانی را – در کتب پیشینیان ناقص و گاهی با خلط همراه بوده – در معارف بشری و ارتباط با عدم ارتباط آنها را با عرفان یا فلسفه و کلام بنمایاند. وی مسایل فلسفی، عرفانی و کلامی را درهم نیامیخته، کاری که در آثار متفکران اسلام رخ داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

653d306582a96.jpg

سیمرغ و سی مرغ

علینقی منزوی

درمورد عطار نيشابوری تاريخ دوران و نوشته های او سهروردی و ابن سينا خلاصه منطق الطير عطار منطق الطير عطار داستان سفر گروهی از مرغان به راهنمايی هد هد به كوه قاف برای رسيدن به آستان سيمرغ است. هر مرغ به عنوان نماد دسته خاصی از انسان ها تصوير می شود. سختي های راه باعث می شود مرغان يكی يكی از ادامه راه منصرف شوند... خداشناسی در كتب مقدس قديم پيش از آميزش ملل هندی و آرامی به دو شكل متمايز ديده می شود الف- خدا در كتب آرامی به ويژه تورات، يك شخص است جدا از جهان كه جهان را از عدم به وجود آورده است. ب- خدا در كتب هندی، به ويژه ودا روح جهان و خود آنست كه در اصطلاح اسلامی پس از سهروردی توحيد اشراقی و تنزيهی ناميده می شود.

653d01d26a9c8.jpg

حکمت، عرفان و اخلاق در شعر نظامی گنجوی

محمدتقی جعفری

اين اثر كه براى نخستين‌بار در سال 1370 خورشيدى منتشر شده است، مجموعه تحليل‌ها و تفسيرهاى نويسنده پيرامون مناجات‌هاى نظامى گنجوى است. نظامى در آغازِ برخى منظومه‌هاى خود، به مناجات با حق تعالى پرداخته است. مى‌توان گفت: تنها در يك مورد است كه هيچ فردى، حتى فيلسوف و شاعر و هنرمند، براى بيان مقاصد خود، دشوارى ندارد، و آن هم نيايش است. در نيايش، آدمى با خدايى روبروست كه به خوبى مى‌تواند مقاصد و نيت‌هاى خود را به خوبى بيان كند، و در عين حال، اين اطمينان را دارد كه مخاطب، مقاصد و نيت‌هاى او را درمى‌يابد. در نيايش، فرد هر چيزى را در دل بيان مى‌كند، و ميان خود و خداى خويش، هيچ حجابى نمى‌بيند. در نيايش‌هاى نظامى، انديشه و شخصيت نظامى آشكار مى‌شود. نحوة سخن گفتن او با خداوند، و مضمون‌هايى كه در توصيف حضرت حق به كار مى‌بَرَد، از جمله حكمت‌هاى عميقِ اين شاعرِ بزرگ است. در كتاب حاضر، محمدتقى جعفرى بر آن نبوده تا همة مطالب و مضامينِ عميقِ نظامى را از لابلاى اشعار او استخراج و تحليل كند، چرا كه بايد اثرى چند برابر اين كتاب مى‌نگاشت. او براى آن كه گوشه‌اى از انديشه‌هاى عميق و الهىِ نظامى را نشان دهد، به تحليل بعضى از نيايش‌ها بسنده كرده، و در لابلاى فصل‌هاى گوناگونِ اثرِ حاضر، مضامين و مفاهيم بسيار والايى از آن حكيم فرزانه بيان كرده است. رسالت شعر و شاعرى، اصولِ كلىِ حاكم بر مناجات‌ها، حكمت، عرفان و اخلاق، از جمله مباحثى است كه نويسنده به تحليل آنها پرداخته، و چنين مى‌توان دريافت كه نظامى تنها يك شاعر نيست، بلكه جزو حكماى بزرگ به شمار مى‌رود. اين اثر، با وجود حجم اندك آن، نكات مهمى را در شناختِ تفكرِ نظامى بيان مى‌كند كه براى دانش‌پژوهان ارزش بسيارى دارد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6130db2311ca6.jpg

فلسفه عرفان: تحلیلی از اصول، مبانی و مسائل عرفان

سید یحیی یثربی

فلسفه عرفان تحلیلی است از اصول و مبانی عرفان که در سه بخش تنظیم شده است .بخش اول شامل کلیاتی درباره تصوف و ماهیت عرفان است .بخش دوم به "مقامات" سلوک و بخش سوم به "حالات عرفانی" اختصاص یافته است .در این اثر، محتوای عرفان، خصوصا عرفان اسلامی بررسی و ارزیابی شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب