گلستان نام دار ترین اثر منثور در زبان فارسی است و چون گوهری درخشان بر تارک نثر فارسی می درخشد و در درازنای قرون متمادی که از عمر زبان فارسی میگذرد،نه پیش از آن و نه پس از آن،هیچ نویسنده ای نتوانسته است اثری همانند آن به وجود آورد و در طول قرونی که از زمان سعدی میگذرد کتاب محبوب فارسی زبانان و الهام بخش نویسندگان بوده و ژرف ترین تاثیر را بر زبان فارسی گذاشته است. هدف از تالیف کتاب مذکور آشنایی با عناصر فرهنگ ایرانی در قرن هفتم و شیوه زندگی و اندیشگی مردم در این قرن که در گلستان انعکاس یافته است. آشنایی با کاربرد سجع، شناختن ساخت "حکایت" که در آثار ادبی گذشته ما آمده است و آشنایی با آیات قرآنی و احادیث که در گلستان آمده یا مورد اشاره قرار گرفته است. دکتر حسن انوری سال‏های بسیاری را به تحقیق و تفحص درباره‌ی سعدی و آثارش صرف کرده است. در کتاب گلستان، مولف با توجه به کهن‏ترین نُسَخ (حدود12نسخه) و چاپ‏ های معتبر گلستان، به روش انتقادی و تلفیقی نسخه ه‏ای منقح از گلستان فراهم آورده‏ اند که با شرح و توضیح نیز همراه است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
63299edb290c3.png

فرهنگ نام سخن

حسن انوری

این کتاب مجموعه‌ای است از نام‌هایی که معمولاً در ایران از سوی پدران و مادران برای فرزندان انتخاب می‌شود. افزون بر آن شماری واژه خوش‌آهنگ نیز که می‌تواند به عنوان نام به کار رود و همچنین نام‌های قدیمی که در کتاب‌های تاریخی و ادبی آمده، بر آن افزوده شده است. در این کتاب کوشیده شده تا حد امکان ریشه نام‌ها مشخص شود و اگر در طول تاریخ شخصی نامدار بدان نام نامیده شده است، به اختصار معرفی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب