613358b611371.jpg

گنج نامه ولایت بیه پیش: گفتارهایی درباره گیلان خاوری، مازندران باختری، طالقان و الموت

مکان چاپ: تهران ناشر: درخت بلورین تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی زبان: فارسی

بیه پیش در سده های میانی اسلامی، به سرزمینی گفته میشد که از غرب به درة سفیدرود و رودبار زیتون میرسید و از جنوب به کوهستان الموت و طالقان و از شرق تا حدود کلاردشت امتداد داشت. در شمال نیز، دریای مازندران به پاشویة این دیار آمده بود. کتاب حاضر دربرگیرنده گزارشی از چند چشم انداز فرهنگ مردم بیه پیش است. نویسنده در فصل نخست به تحلیل و بررسی آیینهای پیش آریایی پرداخته است. فصل دوم به رسوم دیوپرستی و مهرپرستی ایرانیان اختصاص یافته است. در فصل چهارم گاهشماری دیلمان، بیجارپس، اشکور، تنکابن و طالقان بررسی شده و در فصل بعد به تجزیه و تحلیل علم واچینی و آیینهای تحویل سال و همانندهای هندی تیر ماسینزه، سیزدهمین روز تیرماه، پرداخته شده است. در فصل پایانی نیز، با عنوان «یادمان دره پادشاهان در کوهستان البرز» گاهشماری مصریان و ایرانیان و تاثیرات متقابل این دو مقایسه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6496e25d6784f.jpg

فرهنگ مردم بهاباد (واژه نامه گویش بهابادی و تاریخ بهاباد)

سیدعلی رضوی بهابادی

"بهاباد "یکی از بخش‌های شهرستان بافق در استان یزد است .کتاب حاضر تحقیقی است درباره تاریخ و فرهنگ و گویش مردم بهاباد که در دو بخش تنظیم شده است . بخش نخست در بردارنده مشخصات جغرافیایی و پیشینه تاریخی بهاباد از نیمه دوم قرن چهارم هجری قمری تا اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است .در قسمت پایانی این بخش، مطالبی از قول کهنسالان و دانایان درباره کلانتری‌های بهاباد و مکتب خانه‌ها و مدارس، نیز مطالبی در معرفی مشاهیر بهاباد و ابنیه تاریخی این محل آمده است .در بخش دوم، ابتدا چند ویژگی زبانی گویش بهابادی و پس از آن لغات، اصطلاحات، امثال و برخی آداب و رسوم ذکر شده و در پایان این قسمت عکس‌هایی از بناهای تاریخی و برخی از رجال و چند سند تاریخی آورده شده است .

64008a68d2f88.jpg

گزارش نامه ایران

مهدیقلی هدایت

کتاب گزارش نامه ایران شامل چهار بخش است که این کتاب بخش نخست آنرا شامل می شود و موضوع این بخش درباره گزارش ایران پیش از اسلام است که توسط مهدیقلی هدایت در سال 1317 تالیف شده است