61630a17c3e6f.jpg

ضرب المثلها، کنایات و باورهای مردم گرگان (استرآباد قدیم)بخشی از فلکلور منطقه

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات ایمان تاریخ چاپ: ۱۳۷۶ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب مجموعه ای از واژگان و اصطلاحات مرسوم و موجود در بین مردم گرگان (استرآباد قدیم) است و شامل 3000 ضرب المثل و کنایه موجود در فرهنگ مردم این منطقه است. رسومی همچون نامزدی، حنابندان، عروسی، اعیاد باستانی مورد اشاره بوده است. این رسوم شامل باورهای درست یا نادرست، خرافات مردم، حتی مراسم مذهبی مانند تعزیه خوانی، پرده خوانی، عزاداری های عاشورا و محرم و ... می شود. این کتاب به تشابهات موجود در تلفظ بعضی از کلمات در بسیاری از نقاط کشور اشاره کرده است. همچنین در این کتاب از واژه های بیگانه ای که در زبان و گویش استرآباد (گرگان) وجود دارد، هم آمده است. قسمت اصلی و اعظم این کتاب شامل ضرب المثل ها و کنایاتی مرسوم و عامیانه بین مردم است. بعضی از این ضرب المثل ها بسیار قدیمی و شیرین است که بزرگان (قدیمی ها) بیشتر از آنها یاد و استفاده می نمایند.

منابع مشابه بیشتر ...

661539573afc0.jpg

درخششهای تیره

آرامش دوستدار

آرامش دوستدار در اين کتاب، «روشنفکری ايرانی» که «هنر» آن در نينديشيدن می‌باشد، به گونه‌ای بنیادین نقد می‌شود و سنجشگرانه در رفتار فرهنگی ما می‌کاود تا کارسازی فرهنگی‌مان را روشن سازد. فرهنگ ما چون دينی بوده و مانده، در سراسر رويدادش «ناپرسنده‌ی پرسشنما» بوده است. ناتوانی ما در پهنه‌ی مسلط فرهنگی، ناشی از «دينخويی» و مآلا ناپرسايی فرهنگی ما بوده است. «دينخويی» رويکردی ا‌ست که از انديشدن و پرسيدن می‌گريزد و از نزديک شدن به هر پرسش بغرنج و ناسازگار با دستورالعمل‌های فرهنگ مستولی در جامعه می‌پرهيزد.

65d5fb9ea3b87.jpg

فلسفه و فرهنگ

ارنست کانسیرر

طبیعت این کتاب طوری ست که مسایل و مواضیع آن ممکن است در بادی امر متفرق و بی ارتباط با یکدیگر جلوه کنند. کتابی که از علم نفس و علم وجود واپیستمولوژی 3 صحبت کند، و بخش هایی درباره اساطیر و دین و زبان و هنرو علم و تاریخ داشته باشد، از این ایراد و انتقاد نمی تواند مصون بماند که شباهت به چنته درویشی دارد که در آن عجیب و غریب ترین چیزها پهلوی هم ریخته اند. اما من امیدوارم که خواننده این کتاب ایراد مذکور را بی اساس تلقی کند. یکی از مهمترین هدفهای من در تالیف این کتاب این بوده است که خواننده را متقاعد کنم به اینکه کثرت مسایل مطروحه ظاهری ست و در واقع کلیه موضوعهای مورد بحث در این تالیف به یک موضوع بر می گردند و این همه مسئله در حقیقت راههایی هستند که به یک مرکز واحد منتهی می شوند، و به نظر من وظیفه یک نوع فلسفه فرهنگ است که این مرکز را کشف کند و محل آن را تعیین نماید. غرض از نوشتن این کتاب این نبوده است که رساله ای "عام پسند" در باب موضوعی فراهم آید که از بسیاری جهات قابل "عام پسند شدن" نیست. با این وصف این کتاب منحصرا برای دانشگاهیان و فلاسفه نوشته نشده است. مسایل اساسی فرهنگ انسان برای انسانها نفع عام دارد و باید که قابل درک برای تعداد بیشتری از مردم باشد. از اینرو، من کوشیده ام تا افکار خود را عاری از هر گونه خصلت فنی و و تا حد مقدور روشن و ساده بیان کنم. با وجود این، منتقدان این کتاب باید بدانند آنچه در این رساله آورده ام، بیشتر بیان و توضیح تئوری خودم درباره فرهنگ است تا سعی در اثبات و توجیه آن. برای بحث و تحلیل عمیقتر مسایل مربوط به فرهنگ، خواننده را به توضیحات تفصیلی کتاب دیگرم یعنی فلسفه صورتهای سمبولیک ارجاع می دهم...