نشان‌های رسمی سلطنتی و کشوری ایران در زمان پهلوی بدین قرار بود: نشان پهلوی، نشان تاج ایران، نشان همایون. نشان پهلوی که عالی‌ترین نشان کشوری بود مخصوص شاهنشاه و ولیعهد او و منحصر به سلاطین و ولیعهدها و رؤسای کشورهای خارجه نیز ممکن بود عطا شود. در این کتاب نشان‌های رسمی کشور شاهنشاهی ایران در دوره پهلوی بررسی و تبیین شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63e3a2bdd36c6.jpg

دوازده سال کوشش در راه ساختن ایران نوین

اشرف احمدی

در تاریخ معاصر ایران قیام ملی 28 مرداد 1332، آغاز پیروزی های درخشان و بنیانگذار جنبش عمیق و مثبت ملت ایران در راه ترقی و پیشرفت و تکامل به شمار می رود. این رستاخیر عظیم ملی نه تنها ملیت و موجودیت و سنتهای گرانقیمت ملت ایران را از سقوط در مخاطره آمیزترین سراشیب تاریخ نجات داد، بلکه با فراهم آوردن ثبات و آرامش داخلی و تثبیت سیاست خارجی به ملت ایران امکان داد تا شاه در کلیه شئون اجتماعی - اقتصادی - کشاورزی - فرهنگی - صنعتی و بهداشتی، تحولات عمیقی را به وجود آورد و با بسیج نیروهای فعال و ایجاد شرایط موفقیت آمیز استقرار عدالت اجتماعی، مظاهر واقعی دموکراسی را متجلی سازد و بتواند در دامنه آن برای تامین زیست سرفراز زندگی بی رنج و کوشش ثمربخش خود را پیگیر و بی تردید ادامه دهد...

63c51d9b8977b.png

مظفر بقایی به روایت اسناد ساواک (جلد دوم)

دکتر مظفر بقایی کرمانی (1366 ـ 1290) یکی از بحث‌انگیزترین چهره‌های سیاسی ایران بوده است. اسناد کتاب دوجلدی مربوط به دکتر مظفر بقایی، از شهریور 1328 آغاز شده است. در این ایام، عمر دوره پانزدهم مجلس شورای ملی خاتمه یافته و نمایندگان آماده انتخابات دوره شانزدهم شدند. آخرین سند جلد دوم این مجموعه، با سند آبان 1357 پایان یافته است. در این سند گزارش ساواک از حزب زحمتکشان و نظر اعضای این حزب نسبت به دکتر بقایی در این مقطع مشخص شده است. این اسناد دربردارنده مکاتبات و گزارش‌های فرمانداری، شهربانی، ستاد ارتش، رکن دوم، ساواک و ... از فعالیت‌های دکتر مظفر بقایی است. اسناد این کتاب تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های دکتر بقایی است که از دید مراکز گزارش‌کننده مخفی نمانده، در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها به سرانجام رسیده و آنها از کم‌وکیف آن بی‌خبر مانده‌اند.