اجرای هدفهای اسلامی در اداره آستان قدس در سال 1358و 1359 جز با برنامه ریزی صحیح و مشورت با افرادی بصیر و مومن و متعهد به انقلاب امکان نداشت، بدین منظور ده تن که در رشته های گوناگون کشاورزی، بازرگانی، صنعتی، پزشکی، آموزشی، حقوقی و امور اجتماعی صاحبنظر بودند به عنوان هیات امنای آستان قدس انتخاب شدند. آستان قدس موسسه ایست که عواید آن از درآمد املاک وقفی و زمینهای واگذار شده و غیره می باشد. آستان قدس برای کمک به مستضعفین و خدمات عمرانی و ... کوششهایی مبذول داشته و منشا آثار خیری شده است. بعد دیگر خدمات آستان قدس نشر معارف اسلامی و اشاعه فرهنگ انقلاب می باشد. از جمله کارهای انجام شده در این زمینه: بازگشایی و توسعه فعالیتهای کتابخانه و ساختمان دانشگاه اسلامی و افتتاح موزه و کتابخانه درباغ ملک آباد می باشد . دعوت از دانشمندان و استادان دانشگاه تهران جهت رای زنی و هم فکری برای بهتر ارائه دادن خدمات فرهنگی و معنوی آستان قدس نیز بدین منظور عملی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

62e13e2de5f5b.jpg

بناهای تاریخی خراسان

علی اصغر مقری

سرزمین گسترده خراسان، بخاطر پهناوری و دیرپایی و اصالت تاریخی خود، فرهنگهای متنوع و اندیشه ها و مذاهب و هنرهای گوناگون را در خود پرورانده است. علاوه بر ادبیات کهن که زبانزد خاص و عام است آثاری همچون آتشکده ها، مساجد، معابر و رباطها و بناهای گوناگون تاریخی در این استان خودنمایی می کند. این ابنیه تاریخی که نمونه ای از ذوق هنری و مذهبی گذشتگان است از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می تواند بهترین نمونه شناخت هنر و فرهنگ گذشته این سرزمین باشد. بناهایی که تاکنون در این سرزمین به یادگار مانده و شناسایی شده است نمونه هایی است از هنر دوران ساسانی تا عصر حاضر. در این کتاب ضمن بررسی سابقه تاریخی، مشخصات و و یژگیهای هنری تعدادی از آنها نیز معرفی شده است. وجود حرم مطهر حضرت رضا (ع) در شهر مشهد سبب ساختن بناهای دیگری شده که محپجموعه ای زیبا را پدید آورده است. در ادوار مختلف، سلسله های گوناگون که می خواسته اند به ظاهر پیوندشان را با مذهب حفظ نمایند به ساختن این آثار و یا تعمیرات و ملحقاتی در اطراف حرم مطهر پرداخته اند. باین جهت شناخت و بررسی بناهای اطراف بارگاه مقدس رضوی میتواند گوشه ای از فرهنگ معماری اسلامی را به ما بشناساند. در این مختصر اکثر بناهای تاریخی خراسان به اجمال بررسی شده است.

62b2f022218d7.jpg

فهرست روزنامه های موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

این کتاب فهرست روزنامه های موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی است که از لحاظ قدمت از اهمیت خاصی برخوردار است. معرفی روزنامه ها به شرح زیر فهرست شده است: نوع روزنامه، صاحب امتیاز، سال تاسیس، محل انتشار، فاصله انتشار، نشانی، بها و آنچه نیاز به توضیح بوده و یا نام اصلی روزنامه به عنوان ثانوی تغییر یافته است، تحت عنوان "یادداشت" ذکر شده است