سرزمین گسترده خراسان، بخاطر پهناوری و دیرپایی و اصالت تاریخی خود، فرهنگهای متنوع و اندیشه ها و مذاهب و هنرهای گوناگون را در خود پرورانده است. علاوه بر ادبیات کهن که زبانزد خاص و عام است آثاری همچون آتشکده ها، مساجد، معابر و رباطها و بناهای گوناگون تاریخی در این استان خودنمایی می کند. این ابنیه تاریخی که نمونه ای از ذوق هنری و مذهبی گذشتگان است از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می تواند بهترین نمونه شناخت هنر و فرهنگ گذشته این سرزمین باشد. بناهایی که تاکنون در این سرزمین به یادگار مانده و شناسایی شده است نمونه هایی است از هنر دوران ساسانی تا عصر حاضر. در این کتاب ضمن بررسی سابقه تاریخی، مشخصات و و یژگیهای هنری تعدادی از آنها نیز معرفی شده است. وجود حرم مطهر حضرت رضا (ع) در شهر مشهد سبب ساختن بناهای دیگری شده که محپجموعه ای زیبا را پدید آورده است. در ادوار مختلف، سلسله های گوناگون که می خواسته اند به ظاهر پیوندشان را با مذهب حفظ نمایند به ساختن این آثار و یا تعمیرات و ملحقاتی در اطراف حرم مطهر پرداخته اند. باین جهت شناخت و بررسی بناهای اطراف بارگاه مقدس رضوی میتواند گوشه ای از فرهنگ معماری اسلامی را به ما بشناساند. در این مختصر اکثر بناهای تاریخی خراسان به اجمال بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d361767263b.jpg

مشاهیر نیشابور شهر قلمدانهای مرصع

فریدون گرایلی

موضوع کتاب مشاهیر نیشابور شهر قلمدانهای مرصع، سرگذشت حدود ششصد نفر از مشاهیر شهرهای نیشابور اسفراین، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام، خواف و باخرز است و به قلم فریدون گرایلی تالیف شده و در سال 1377 منتشر شده است.

649c4f28cce0d.jpg

فرهنگ خراسان: بخش طوس: مشهد مقدس، نوقان، طاهران، تبادکان و رادکان (جلد 7)

شیخ عزیزالله عطاردی

(از مجموعۀ 7 جلدی)در آخرین جلد از بخش نخست مجموعه "فرهنگ خراسان"، شرح حال و آثار و اقدامات 351نفر از مشاهیر و رجال علمی سیاسی، تاریخی، مذهبی، اجتماعی و ادبی مشهد، از نیمه حرف "م "تا "ی "آمده که برخی از آنان عبارت‌اند از :محمد بن حسن ابو جعفر طوسی (شیخ الطائفه)، محمد بن حسین عاملی (شیخ بهاء‌الدین)، محمد بن علی ابو جعفر صدوق (شیخ صدوق)، محمد بن علی عمادالدین، محمد تبادکانی، محمد بن محمد خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد غزالی طوسی، محمود جم، محمود حلبی مشهدی، محمود خان ناصرالملک، سلطان محمود غزنوی، محمود فرخ، محی‌الدین طوسی، مرتضی مطهری، مرشد قلی خان، مسعود میرزا ظل‌السلطان، مسیح تهرانی، ملکشاه سلجوقی، منوچهر اقبال، موسوی عزالدین زنجانی، مهدی غروی اصفهانی، مهدی خراسانی واعظ، نادرشاه افشار، ناصرالدین شاه، نورالله شوشتری، واعظ طبسی، هارون الرشید، هاشم نجف‌آبادی، یعقوب لیث صفاری، و یونس اردبیلی .صفحات پایانی به فهرست منابع، فهرست مطالب و نمایه اسامی اختصاص دارد .