این کتاب با توجه به حضور طولانی‌مدت نویسنده آن در نیروی دریایی و آب‌های خلیج فارس و نیز دانش و موقعیت سیاسی او، دارای ارزش علمی مناسبی است؛ به همین دلیل از زمان چاپ تاکنون همواره در موضوع خود یکی از منابع و مراجع خلیج فارس‌نگاران بوده است. هدف اصلی نگارنده در این کتاب، نقد و بررسی آثار خلیج فارس‌نویسان انگلیسی است؛ به‌ویژه آنهایی که راستی و پاک‌نظری را در پژوهش‌های خود به کار نبرده‌اند. نویسنده در این کتاب به‌تندی سوی این دسته حمله کرده و سخنان آنان را نقد کرده است. به این ترتیب این کتاب پژوهشی در راستای پاسخ به ادعاها و تهدیدهایی است که از خارج از منافع ایران در خلیج فارس را مورد هدف قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

63bebc1f04770.jpg

میرمهنا و شهر دریاها

حسن زنگنه

مجموعه حاضر مشتمل است بر، ترجمه پنج مقاله مستقل از نویسندگان و محققان اروپایی که در باره جنوب ایران به نگارش درآورده‌اند .عناوین مطالب و مقالات این مجموعه عبارت‌اند از1 : میرمهنا و هلندی‌ها :نمونه‌هایی از راهزنی دریایی در خلیج فارس اثر ((جان پری))2 . سفرنامه بوشهر از ((جیمز بیلی فریزر))3 . سفرنامه جنوب ایران به قلم ((سرهنگ لوئیس پلی)). 4 گذری به شهر دریاها، اثر ((برادلی برت))5 . سیاست انگلستان در خلیج فارس از ((ملکم یاپ))6 . کارنامه فرهنگی حاج رجب مصلحیان، بازرگان، فرهنگ دوست و بانی چاپ کتاب حاضر همراه با تصاویری از او و آثار خیریه و نامه‌های تقدیرآمیز به ایشان.

634d6516806c0.jpg

... و ششصد ناوی دیگر

صادق جلالی

این کتاب شرح مبازرات و حوادث مربوط به خلیج فارس و حماسه ای است از قهرمانان وطن پرست خلیج فارس به نام "..... و ششصد ناوی دیگر". مولف کتاب صادق جلالی است و در سال 1355 توسط انتشارات مرکز تحقیقات به چاپ رسیده است.