62791143cb550.jpg

درباره هنر و ادبیات (گفت و شنودی با: ابراهیم یونسی، اسدالله مبشری و بهاء الدین خرمشاهی)

به کوشش: ناصر حریری
مکان چاپ: بابل ناشر: کتابسرای بابل تاریخ چاپ: ۱۳۶۸ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر حاصل گفت و شنود ناصر حریری با ابراهیم یونسی، اسدالله مبشری و بهاء الدین خرمشاهی درباره ترجمه، هنر، ادبیات، شعر ،جامعه شناسی هنر و ... است.

منابع مشابه بیشتر ...

65f196a2bc215.jpg

بینش و روش در تاریخ نگاری معاصر

پیدایش، رشد، اعتلا و زوال جنبش های سیاسی و اجتماعی معاصر ایران در کنار تحولات و رخدادهای متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، جابجایی قدرت ها و نخبگان حکومتی و تغییرات گسترده در عرصه اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر ایران، به دلیل اهمیت و تأثیرات شگرف و متنوع آن، سبب گشته است تا از سوی پژوهشگران، مورخان و تحلیل گران حوادث اجتماعی و نخبگان سیاسی مورد تجزیه و تحلیل و نقادی و تقریر و تبیین قرار گیرد. تنوع و کثرت نگاه ها و اختلافات در نگاشته های تاریخی این دوره باعث پیچیدگی و سختی فهم و درک درست محققان و اندیشه گران این عرصه در تشخیص سره از ناسره و کشف درست حقایق تاریخی گردیده است. تاريخ نگاري و نوع نگاه مورخان به پديده هاي تاريخي از منظر ملي گرايي و شرح و بسط اين رويدادها و حوادث گذشته و حال بر آن اساس، مقوله اي است که در کنار ساير رويکردهاي اين جريان از جمله نمودهاي ادبي، جلوه ويژه و متفاوتي از نوع رسمي و مرسوم خود در جامعه ايراني داشته است. بررسي تاثيرات اين جريان فکري و فرهنگي در حوزه فرهنگ، خاصه تاثيراتي که تاريخ نگاري و تاريخ نگاران از آن گرفتند و تبعات و پيامدهاي آن در ساير بخش هاي اين حوزه، در تاريخ معاصر ايران، موضوع دامنه دار و چالش برانگيزي بوده که کم تر به حد کفايت مورد پژوهش و توجه محققان واقع شده است. پژوهش حاضر به بررسي ويژگي هاي اين جريان در تاريخ نگاري معاصر ايران مي پردازد و تاثيرات و تاثرات حاصل از رويکرد متفاوت اين تاريخ نگاري و مورخان و مولفان آن را از حيث شيوه هاي متفاوت نگرشي و نگارشي پي مي گيرد.

653f98719016b.jpg

در مکتب استاد شهریار

ابوالفضل علیمحمدی

مجموعه گفت و شنودهایی که با نام "در مکتب استاد" تقدیم خواننده می شود، در دو بخش مستقلی که مستخرج از تقریرات حضوری سید محمد حسین شهریار می باشد. تنظیم یافته است. در بخش نخست علاوه بر آخرین نظرات استاد در زمینه های مختلف شعری ابهامات و تشبیهات و لغات دشوار "حیدر بابایه سلام" و "سهندیه" و دیگر اشعار ترکی مورد بررسی قرار گرفته و دو غزل فارسی از غزلیات عرفانی با افاضت ایشان تفسیر شده است. بخش دوم اختصاص به شرح برخی از ابیات حافظ دارد که قبلا به شکل جداگانه ای چاپ و منتشر شده بود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b4bb7accedd.jpg

سرگذشت قهرمانان شاهنامه

((ناصر حریری)) در این کتاب کوشیده است دو شخصیت شاهنامه یعنی ((رستم)) و ((افراسیاب)) را به دور از اندیشه آرمانی و ارزش‌های ویژه، بررسی و معرفی نماید .نگارنده ابتدا به اجمال دوره اساطیری و پهلوانی در شاهنامه را بازگو می‌کند ;سپس نقش و کارکرد رستم در عهد پهلوانی و نبردهای او روایت می‌گردد .افزون بر آن، سعی شده چهره واقعی رستم که برخوردار از نوع انسان است با همه ضعف و قوت‌ها به تصویر کشیده شود .در پی آن، چهره افراسیاب و تبیین شخصیت او در شاهنامه، فراهم می‌آید .

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
5a831e500d2d2.png

درباره هنر و ادبیات: گفت‌و‌شنودی با مهدی اخوان ثالث، علی موسوی گرمارودی

ناصر حریری

کتاب‌های «درباره هنر و ادبیات» گفتگوهایی بود که ناصر حریری با شاعران و هنرمندان فارسی‌زبان انجام داده بود. در این کتاب با مهدی اخوان ثالث و علی موسوی گرمارودی درباره زندگی و شعرشان سخن گفته است. در پایان گفتگو نیز اشعاری از آنها نیز آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب