6279139d4a57e.png

هفت وقف نامه: گزیده‌ای از یکصدوهفتاد سال وقف‌نامه‌نویسی در دوره صفویه

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر صائن تاریخ چاپ: ۱۳۸۴ هجری شمسی زبان: فارسی

وقف‌نامه‌ها از جمله اسناد و منابع دست‌اولی هستند که می‌توانند به‌روشنی بیانگر فرهنگ دینی، ملی و تاریخ اجتماعی باشند و به عنوان گنجینه‌ای غنی مورد استفاده محققان در رشته‌های مختلف علمی قرار گیرند. از نکات مهم در مطالعه این اسناد توجه به زمان و مکان تحریر و تنظیم آنهاست. نوع انشاء هر وقف‌نامه و تعبیرات متفاوت و اصطلاحات ویژه آن حاکی از نوع تفکر و اندیشه‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی مردم آن عصر است. نیات واقف و مصارف وقف حکایت از نیازها و کمبودهای آن روزگار می‌کند و چگونگی تعیین تولیت موقوفه و شرایطی که برای متولی تعیین کرده‌اند در واقع بازتاب امنیت اجتماعی آن دوراه بوده و میزان اعتماد واقف را به وضع موجود می‌رساند. در این کتاب متن و حواشی کامل هفت سند تک‌نسخه اصیل که از نظر طبقه اجتماعی، جنسیت، ابعاد، محل جغرافیایی، زمان تحریر، مقدار رقبات، مصرف درآمد و محل تنظیم متفاوتند ارائه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ca390c4d151.jpg

سیمای نامداران (1000 چهره نامی عالم از ابتدای تاریخ تا امروز)

حسام الدین امامی

معرفی و شرح حال مشاهیری که از 5500 سال به این طرف بر صحنه تاریخ آدمی پدیدار گشته اند. رفتار و گفتار فرزانگان ، سراسر، حكمت آميز و براي همگان ، درس آموز است. اين كردارها و رفتار ها ، از آنان سيمايي پر فروغ ساخته است كه چونان مشعلي فروزان مسير علم و زندگي را نورباران مي كند. سرگذشت دل نشين اين فرزانگي ها در كتاب هاي مختلف به صورت پراكنده آمده است ؛ از اين رو ، تدوين ، دسته بندي و گلچين كردن آنها ضروتي است كه امر مطالعه را براي مشتاقان آسان مي سازد.

6582f5f0cebc0.jpg

پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان از دوره صفویه تا عصر حاضر

حسن دانشفر

دانشفر همدانی در اواخر عمر کتابی منتشر کرد با عنوان «پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان…» و در آن کتاب انتقادات و ایراداتی ادبی در شیوه‌ی نگارشی اساتید درجه اول خوشنویسی کشور ازجمله: عبدالله فرادی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و غلام‌حسین امیرخانی وارد دانست....