نیایش پدیده‌ای است که پیشینه آن همزاد آفرینش آدمی است و ریشه‌ در ژرفای جان و فطرت بشر دارد. بدیهی است که واکنشی عالی و انگیخته‌ای‌ مقدس، ره‌آورد انگیزه‌هایی است اهورایی و ارزشمند. مثنوی مولانا جلال الدین محمد از جمله آثاری است که نیایش بسان گوهری تابناک بر آن صحیفه شریف می‌درخشد. نیایش‌های مثنوی نیز حاصل انگیزه‌های‌ فراوانی است که در این نوشتار سعی شده تا به اختصار به مقوله «اظهار عجز بنده و بیان قدرت الهی» به عنوان فراگیرترین و برجسته‌ترین انگیزه پرداخته‌ شود.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

657481d2cd457.jpg

دیوان موسوی: شامل مثنویات، غزلیات، قصاید و متفرقات

سیدجعفر موسوی

این کتاب اشعار فارسی سیدجعفر موسوی حاوی الف) دو مثنوی در بحر خفیف-مخبون محذوف-یکی تحت عنوان (حدیث نفس) شامل موضوعات مختلف در حدود (1723) بیت، و دیگری (بالاخانه غمها) که از نوشته نویسنده معروف (مصطفی لطفی منفلوطی مصری) برداشته شده است و در حدود (303) بیت می باشد. ب) غزلیات ج) متفرقات د) قطعات

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56c9fb6664f95.PNG

گذری بر مضامین حکمی و اخلاقی در هفت اورنگ عبدالرحمان جامی

تقی امینی مفرد

توجه به مضامین معرفتی و حکمی و بهره‌گیری از نکته‌های اخلاقی در رفتارهای فردی و اجتماعی، از جمله وسایل مطمئنی است که فرد را به‌ مرتبه کمال‌ رهنمون می‌گرداند. این حقیقت به عنوان یک رسالت، بسیاری از سخنوران و نویسندگان عرصه ادب فارسی را بر آن داشته تا پرداختن به مقوله حکمت علمی و اخلاق را مورد توجه خویش قرار دهند. عبدالرحمن جامی نیز از جمله سخنوران و نویسندگانی است که با رویکردی ویژه بدین مهم پرداخته است. در این میان مثنوی هفت اورنگ‌ عارف جام در کنار بسیاری از قابلیت‌هایش، به مضامین و اندیشه‌های‌ حکمی و اخلاقی نیز آراسته گردیده که در این نوشتار به اختصار بدان‌ پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
56533fb94ccee.PNG

کیمیای عشق در هفت اورنگ عبدالرحمن جامی

تقی امینی مفرد

عشق از مفاهیم بنیادی حیات بشری و مقوله‌ای است که‌ گرایش‌های گوناگون علوم انسانی و معرفتی با رویکردی ویژه بدان‌ پرداخته است؛ در این میان، عارفان به حدیث عشق حقیقی به‌ عنوان اکسیری مؤثر و ارزشمند در سیر پدیده‌ها به سوی کمال، نگرشی ویژه داشته‌اند؛ اندیشه سیال مولانا عبد الرحمن جامی و مثنوی هفت اورنگ وی از جمله عرصه‌های این جولان و پردازش‌ است که در این نوشتار به اختصار بدان پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله