در دوران رنسانس (نوزائی) که به قول نویسنده کتاب، حلقه سحرآمیز کیهان درهم‌شکسته بود، زمان کشف‌های بزرگ است. اندیشمندان و فیلسوفان به زندگی به روی زمین پیش از زندگی در بهشت و دوزخ توجه داشتند و درباره آزادی بشر و شایستگی او برای پیمودن راه‌های نو، عقاید نو بیان کردند. در این کتاب برگزیده‌ای از آثار فلسفی فرزانگانی چون داوینچی، مور، ماکیاولی، میکل آنژ، آراسموس، کوپرنیک، مونتنی، گالیله و ... درباره زیبایی‌شناسی، ادبیات، معماری، نجوم، سیاست و مذهب آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

61890a205194d.jpg

تاریخ آبادان در روزگار اسلامی

حسن جلالی عزیزیان

جزیره آبادان در طول 2000 سال گذشته، هماره آبادان و متمدن بوده است و در هر دوره‌ای از تاریخ ایران، نامی به خود گرفته است. آبادان در دوره اسلامی "عبادان" نامیده می‌شد و در روایت‌های محلی و مذهبی جزیره الخضر نیز خوانده می‌شد. در این کتاب با جغرافیای تاریخی عبادان در عصر رنسانس اسلامی آشنا می‌شوید. پیدایش شهر اسلامی و روایت‌های گوناگون درباره وجه تسمیه آن، جغرافیای طبیعی، جغرافیای اقتصادی، جغرافیای انسانی، فانوس دریایی خشبات (قدیمترین فانوس دریایی جهان) جغرافیای نظامی، بزرگان و مشاهیر آبادانی و تاریخ جزیره الخضر عناوین اصلی آن به شمار می‌آید

60817c8369e4f.jpg

در دفاع از روشنفکران (با سه مقدمه از مترجم فرانسوا شاتله و دکتر مصطفی رحیمی؛ به انضمام من متهم میکنم از امیل زولا)

ژان پل سارتر

در دفاع از روشنفکران حاصل سه سخنرانی سارتر در سال 1965 در توکیو است. سارتر به بررسی تعریف روشنفکر، موقعیت او و وظیفه اش می پردازد. سارتر به نکات جالبی در مورد روشنفکر اشاره می کند اما دشوار نویسی هایش که در آثار فلسفی او مشهود است گاهی فهم مطالب را سخت می کند. روشنفکر کسی است که مسائل انسانی و اجتماعی دغدغه ی اوست و به همین خاطر می بایست دراین زمینه ها تبحر و دانش داشته باشد. یک فیزیکدان، شیمیدان مادامی که حوزه ی عمل خود را محدود به فیزیک و شیمی کند، نمی تواند یک روشنفکر محسوب شود. سارتر می نویسد: مشخصه ی روشنفکر این است که از جانب هیچ کسی رسالتی ندارد و وضع اجتماعی خود را از هیچ مقامی نگرفته است.. برخلاف پزشکان و آموزگاران و الخ.. که قدرت حاکم با تصمیم قبلی آن ها را به عنوان ماموران خویش ایجاد کرده است- محصول هیچ تصمیم قبلی نیست، بلکه ثمره ی عجیب الخلقه ی جوامع غول آساست.